Film és cselekmény

Filmművészeti Könyvtár 68.

szöveg

A szöveg/cselekmény fogalma és modellálása a filmben

Cím(ek), nyelv
része Filmművészeti Könyvtár
nyelv magyar
Tárgy, tartalom, célközönség
tárgy tanulmány
tárgy filmesztétika
tárgy filmművészet
tárgy kézirat
tartalomjegyzék
Bevezetés
- A kutatás tárgya
- A kutatás módszertana
- A kutatás programja
- A kutatás fogalmi apparátusa, „nyelve"
- A terminológia fogalma és jelentése
- A tudományos metanyelv

- (Film)műfajelmélet és/vagy (Film)szövegelmélet:Kísérlet a film mint sajátos szövegosztály tipizálására, elbeszélés és cselekmény viszonyának tisztázására
- A szöveg
- A szövegfogalom meghatározása
- A szövegfogalom szinonimái
- A szöveg típusai
- A típusalkotás általános elvei
- A funkcionális-pragmatikus szempontokra épülő szövegtipológia
- A kifejezés síkja/a tartalom síkja közötti megkülönböztetésre és a szintaktikai-szemantikai kritériumokra építő tipológia
- A filmszövegek tipológiája
- A film fogalma szövegtipológiai perspektívában
- A filmi elbeszélés két/kettős szintje
- Elbeszélés és cselekmény: a (film)szöveg két szintje
- Elbeszélés és cselekmény: egy szövegelméleti probléma múltja
- Elbeszélés és leírás: a cselekményábrázolás két modalitása

- Filmi szövegszint és filmbeli cselekményszint. A rétegek státusza és viszonya
- A filmi-filmbeli szövegszint, a filmbeli-nem-filmi cselekményszint és a filmbeli-nem-filmi tudattartalmak szintjének viszonya
- A szintek közötti kapcsolatok és megfelelések
- A szintek közötti formalizálható kapcsolat

- A cselekmény mélyszerkezete: a logisztikai-szemantikai szint grammatikája
- A grammatika meghatározása és összetevői
- A logikai-szemantikai szerkezet és a (film)cselekményszerkezet grammatikájának közös vonásai
- A logikai-szemantikai mélyszerkezet grammatikájának közös vonásai és fogalomrendszere
- A logikai-szemantikai mélyszerkezet grammatikája
- Morfológia
- Az izotópia
- Szintaxis

- A cselekménykutatástól a cselekmény elméletiéig
- Egy (film)cselekménytipológia körvonalai
- A (film)cselekmény izotópiáját meghatározó kritériumok. Grammatikalitás és szemanticitás mint az érthető/értelmezhető (film)cselekmény jellemzői

A (film)cselekmény grammatikája:
- I. Morfológia
- A szemémától az aktánsig
- Az aktánstól az aktorig
- Az aktánsok paradigmatikai viszonyai
- A predikátumok osztálya
- Az aktanciális modell. A funkcióktól az aktánsokig: a mese morfológiájától a cselekmény grammatikájáig
- A funkciók párosítása
- A funkciók ismétlődése mint cselekményszerkezeti sajátosság
- Az aktanciális szerepek rendszere
- A (film)cselekmény alanya
- A (film)cselekmény tárgya: a vágy tárgya és a csere eszköze
- A (film)cselekmény alanyának és tárgyának viszonya
- A (film)cselekmény mozgatója és a (film)cselekmény haszonélvezője
- A cselekvő segítője és hátráltatója
- A kollektív aktáns
- A (film) cselekmény szerkezet egységeinek hierarchiája
- A cselekményszerkezet eleminél nagyobb egységei
- (Film)cselekmény-grammatika összetevői. II. szintaxis
- Elemi szintaktikai műveletek
- A (film) cselekmény programok interferenciája
- A cselekményalakzat mint nagyobb (film)cselekményszerkezeti egység
- Az érték fogalma és státusza a (film)cselekmény grammatikában
- Az értékek szintagmatizálása
- Az érték vándorlása/cseréje a cselekmény mozgatója és a cselekmény végrehajtója/haszonélvezője között
- Az objektív értékek cseréjének topológiája
- A transzformáció
- A transzformáció fogalmának eltérő értelmezése a cselekménygrammatikában
- A szövegek közti transzformációk
- A szövegen belüli transzformációk
- A modalitás problematikája a cselekménygrammatikában
- A modalitás fogalma
- Modális prédikátum - modális érték
- A modalitások szerepe a (film)cselekmény-grammatikában
- Modális struktúrák: I.: (1) és (2): a kompetencia és a performancia
- Modális struktúrák: II.: (3): a műveltetés
- A valóságra (= az igazságra) vonatkozó modalitások [: a veridikció avagy az igaz állítások] rendszere: [4]
- A megismerőtevékenység mint a (film Cselekményen belüli önálló [független] értelmezési szint [izotópia]
- A (film)cselekménymozzanatok taxonómiája
- Az elemi (film)cselekményegységek [: cselekménymozzanatok] tipológiája
- (Film)cselekménymozzanatok

A (film)cselekménymodellek jellemző vonásai
- A (film)cselekményszerkezet mint elemi struktúra
- A (film)cselekményszerkezet mint cselekménymozzanatok sorozata
- A (film)cselekményszerkezetek modellálása
- A (film)cselekménymodell alkotórészei: [1] a cselekményalakzatok
- A (film)cselekménymodell alkotórészei: [2] a (film)cselekmény sémája mint cselekményalakzat típusok rendező elve A cselekvés sor: erőpróbák és erőfeszítések sorozata
- Az összeütközés A vita és/vagy összecsapás [:konfliktus] mint alakzat [:forma]
- A szerződés
- Az értékek cseréje
- A (film)cselekményprogramok
- Befejezés
- Jelmagyarázat
- A hivatkozások jegyzéke
- Tárgymutató
- Névmutató
- Angol nyelvű ismertető
- Orosz nyelvű ismertető
teljes tartalomjegyzék
Személyek, testületek
létrehozó/szerző Szilágyi Gábor, szerző
kiadó Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum
Tér- és időbeli vonatkozás
kiadás/létrehozás helye Budapest
térbeli vonatkozás Magyarország, Budapest
az eredeti tárgy földrajzi fekvése Budapest
létrehozás dátuma 1983-01-01
Jellemzők
hordozó papír
méret 387 p.
méret 18 cm
formátum pdf
Jogi információk
jogtulajdonos Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum
hozzáférési jogok Fizetős hozzáférés
Forrás, azonosítók
forrás Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum
azonosító ISSN 0428-3805