A gótika művészete II.

Németország gótikus művészete és középeurópai kapcsolatai

szöveg

Németország a középkorban nem jutott el a fejlődés ama fokára, hogy a feudális megosztottságából kiemelkedve egységes állammá kovácsolódjék. Változatos földrajzi arculata és az egyes tájegységeknek egymástól nagyon különböző gazdasági adottságai igen kedvezőek voltak ahhoz, hogy területén a grófságok, hercegségek, fejedelemségek - mindmegannyi önálló feudális birtoktest - százai alakuljanak ki, s éljék a maguk életét. A német-római császárság nagy múltú gondolata is mindinkább elhalványult, jelentősége megkopott. A császári korona vajmi kevés hatalmat biztosított viselőinek, s legfeljebb egy-két határozott egyéniség volt képes arra, hogy e cím segítségével nagyobb politikai súlyra tegyen szert a feudális hatalmasságok fölött. A társadalmi fejlődés azonban itt is - mint Franciaországban - kitermelte a maga egyre erősbödő, gazdagodó polgárságát, amely állhatatosan harcolt társadalmi jelentőségének megfelelő politikai jogaiért. S mivel harcaiban semmiféle központi hatalomra nem támaszkodhatott, így szükségképpen város-szövetségekbe tömörült (pl. a Hansa-városok), amelyek a maguk államközti szervezetével mihamar számottevő politikai tényezővé váltak, s ez művészetpártolásuk mértékében is kifejeződött.

Cím(ek), nyelv
része Művészettörténet
része Bors-Honty művészeti könyvtár
nyelv magyar
Tárgy, tartalom, célközönség
tárgy A gótika művészete II.
tárgy Csemegi József
tárgy könyv
tartalomjegyzék
KÉPEK JEGYZÉKE
1. Marburg a. Lahn: a Szt. Erzsébet templom keresztmetszete
2. Marburg a. Lahn: a Szt. Erzsébet-templom alaprajza
3. Marburg a. Lahn: a Szt. Erzsébet-templom látképe (1235-83, tornyai 1314-60)
4. Köln: részlet a dóm szentélyéből (1248-1322)
5. Ulm: a monostortemplom alaprajza
6. Ulm: a monostortemplom látképe (1377-1529), toronysisak a XIX. század végéről)
7. Gmünd: a Szt. Kereszt-templom alaprajza
8. Nürnberg: a Szt. Lőrinc-templom szentélye (1439-72). Balról: Adam Kraft szentségháza; középen felfüggesztve: Wit Stwosz Angyali üdvözlete
9. Schneeberg: a Szt. Farkas-templom alaprajza
10. Prága: Ulászló-terem a Hradčanyban (1500 körül)
11. Bécs: Szt. István-dóm (XII-XIII. sz., újjáép. XIV-XVI. sz.)
12. Hildesheim: utcakép középkori favázas épületekkel
13. Tangermünde: városháza (XV. sz. első fele)
14. Köln: Gürzenich (1441-77)
15. Meissen: hercegi vár (XIII-XV. sz.), XIX. századi újjáépítése előtti állapotában
16. Naumburg: a dóm nyugati kórusának szentélyrekesztője (XIII. sz. harmadik negyede
17. Naumburg: Ekkehard és Uta, Hermann és Reglindis, szoborpár a dóm nyugati kórusából (XIII. sz. harmadik negyede)
18. Naumburg: Ekkehard és Uta, Hermann és Reglindis, szoborpár a dóm nyugati kórusából (XIII. sz. harmadik negyede)
19. Magdeburg: okos szűz. Részlet a dóm ún. fejedelmi kapujáról (1275 körül)
20. Magdeburg: balga szűz. Részlet a dóm ún. fejedelmi kapujáról (1275 körül)
21. Regensburgi dóm: az "Angyali üdvözlet" angyala (XIII. sz. vége)
22. Regensburgi dóm: az "Angyali üdvözlet" Máriája (XIII. sz. vége)
23. Peter Parler: I. Ottokár cseh király síremléke a prágai Szt. Vid-dómban (1377)
24. Würzburgi mester: F. v. Hohenlohe püspök síremléke a bambergi dómban
25. Naumburg: Utolsó vacsora, dombormű a dóm nyugati kórusának szentélyrekesztőjéről (XIII. sz. harmadik negyede)
26. Tilman Riemenschneider (?-1531): Utolsó vacsora, a rothenburgi Szt. Vér-oltár szekrényének szoborcsoportozata (1499-1505)
27. Wit Stwosz (?-1533): Mária halála. A krakkói Boldogasszony-templom Mária-oltárának részlete (1477-89)
28. Részlet a maueri Mária-oltár szekrényének szobrászati díszéből (1520 körül)
29. Bertram mester: Kiűzetés a Paradicsomból, táblakép a naumburgi (grabowi) oltárról (1379)
30. Francke mester: Jézus születése, táblakép a hamburgi Szt. Tamás-oltárról (1424)
31. Konrad Witz (?-1477): Szt. Kristóf (Basel)
32. Martin Schongauer (?-1491): Szt. Antal megkísértése, rézmetszet
33. Michael Pacher (?-1498): Kánai mennyegző, szárnykép a Szt. Wolfgang-i oltárról (1479-81)
34. Matthias Grünewald (?-1529): Golgotha, kettős táblakép az isenheimi kolostortemplom 1510 körül készült főoltáráról (Colmar, múzeum) az oltárszekrény csukott külső szárnyain
35. Matthias Grünewald: Mária és a gyermek-Jézus, kettős táblakép az isenheimi oltár szekrényének csukott belső szárnyain
36. Matthias Grünewald: Szt. Antal és Pál a pusztában, Szt. Antal megkísértése; szárnyképek az isenheimi oltárról
37. Salzburg: cserépkályha a püspökvárból (1501)
teljes tartalomjegyzék
Személyek, testületek
kiadó Gondolat
kiadó Képzőművészeti Alap
közreműködő Csemegi József
Tér- és időbeli vonatkozás
kiadás/létrehozás helye Budapest
térbeli vonatkozás Budapest
az eredeti tárgy földrajzi fekvése Kaposvár
létrehozás dátuma 1958-01-01
időbeli vonatkozás 1958
Jellemzők
hordozó papír
méret 51 p
formátum jpeg
Jogi információk
jogtulajdonos Együd Árpád Kulturális Központ
hozzáférési jogok Kutatási engedéllyel hozzáférhető
Forrás, azonosítók
forrás http://egyud.kaposvar.hu/
leltári szám/regisztrációs szám BHMK.0457