Alföldi színek – a 20. századi népi realizmus és plein air festői
Rudnay Gyula, a 20. századi festészet egyik legnagyobb hatású mestere, a naturalizmus és az alföldi táj iránti elkötelezettségével vált ismertté. Pogány Ferenc, a magyar táj szépségét és a hódmezővásárhelyi iskola szellemiségét jelenítette meg műveiben. Németh József és Bényi László a falusi élet misztikumát és színgazdagságát örökítették meg képeikkel, míg Deák-Ébner Lajos, a plein air festészet követőjeként természetkedvelő stílusával gazdagította a magyar festészet palettáját. Ismerje meg jelen virtuális kiállításunkban a magyar képzőművészet e sokszínű meghatározóinak életrajzát, akik az alföldi táj és népiesség gazdag hagyományait idézik meg.
Rudnay Gyula
A 20. századi festészet egyik legnagyobb hatású mestere. Rudnay Gyula 1878 január kilencedikén született. Gyermekéveit Pelsőcön, Salgótarjánban, Rudabányán, Miskolcon, Bejében és Tornaalján töltötte. Festői elhivatottsága már gyermekkorában jelentkezett, sokat és nagy örömmel rajzolt, filléreit kuporgatta, hogy olajfestéket vásárolhasson. 1893-94 között a budapesti Iparművészeti Iskola hallgatója volt. 1895-1902-ig Münchenben Hollósy Simon szabad iskolájában tanult. Rövid tanulmányúton eljutott Rómába és Párizsba is. A párizsi tanulmányútja során ismerkedett meg Pásztor János szobrászművésszel és kötött vele életre szóló barátságot. Rudnay első kiállítását is közösen rendezték a Párizsi Nagyáruház Lotz termében. 1919-ben látogatott először a Somogy megyei Bábonyba, melyet később rendszeres nyári tartózkodásaival amolyan második otthonának tekintett. 1922-től három évtizeden át a Képzőművészeti Főiskola tanára, négy évig a rektora is volt. 1924-ben Bécsben, 1925-ben Genovában díjnyertes kiállításokat tartott. 1947-1953 között Baján élt, ahol művésztelepet alapított, s megszervezte a „Népi Festőakadémiát”. 1948-ban „Pro Arte”, 1949-ben Kossuth-díj elismerésben részesült. 1957. január 4-én Budapesten hunyt el, a Kerepesi temetőben helyezték örök nyugalomba.
Pogány Ferenc
Pogány Ferenc, születési nevén Pokorny Pogány Jakab magyar festőművész. Pokorny Ferenc cipész és Sárek Karolina Borbála fiaként született 1886. december 2-án, Budapesten. A budapesti Mintarajziskola kezdte meg tanulmányait, később a Képzőművészeti Főiskola hallgatója lett. Mesterei: Ferenczy Károly, Zemplényi Tivadar és Rudnay Gyula voltak. 1928-ban a Nemzeti Szalonban mutatták be műveit egy gyűjteményes kiállítás keretében. Volt kiállítása továbbá a Műcsarnokban, Szegeden, Szentesen és Hódmezővásárhelyen is. Műveit a Magyar Nemzeti Galéria őrzi. 1930. február 22-én hunyt el Hódmezővásárhelyen. Művei főként népi életképek és tájképek.
Bényi László
Bényi László magyar festő, művészeti író. 1909-ben Rákosligeten született, és gyermekéveit is ott töltötte. A miskolci művésztelepen Benkhard Ágostnál kezdte művészeti tanulmányait, később 1931-1933 között jogi egyetemet végzett, mellette Aba Novák Vilmos szabadiskolájában tanult. 1935-ben többek közt Olaszországban és Líbiában országban járt tanulmányúton. Ezután a szolnoki művésztelepen, majd az 1940-es évektől a Dunakanyarban főleg Zebegényben és Nagymaroson dolgozott. 1945 után részt vett több művészkör újjászervezésében. 1957-1970 között a Nemzeti Galéria főmunkatársa volt, ahol több jelentős kiállítást rendezett, neki köszönhető, hogy Csontváry művészete nem süllyedt a feledés homályába. Művészetét az alföldi iskola hagyományai követték végig, főként csendéleteket, tájképeket és figurális kompozíciókat festett, ám szívesen megörökítette utazási élményeit is. Jellemző képeire a lendületes ecsetkezelés és a színgazdagság.
Németh József
Németh József festőművész 1928. október 3-án született Kaposszerdahelyen. Tanulmányait a budapesti Képzőművészeti Főiskolán végezte, mesterei Pap Gyula és Szőnyi István voltak. Az alföldi iskola szellemi örökségét továbbvivő hódmezővásárhelyi iskola egyik legtehetségesebb képviselője volt. Több európai országban is járt tanulmányúton. 1958 óta szerepelt hazai és külföldi kiállításokon. 1961-ben a Műcsarnokban, 1967-ben az Ernst Múzeumban volt kiállítása. 1976-ban Munkácsy-díjat kapott. 1980-ban érdemes, 1985-ben kiváló művész kitüntető elismerésben részesült. Hódmezővásárhelyen hunyt el 1994-ben. Alkotásai a falusi tájat, a paraszti életet jelenítik meg. Képeit a dekoratív stilizált konstruktivitás, a fokozott kolorit és a meseszerű, mitikus hangvétel jellemzi. Murális témák is foglalkoztatták.
Deák-Ébner Lajos
Deák-Ébner Lajos festőművész, tanulmányait a müncheni Képzőművészeti Akadémián kezdte, de az ott tapasztalt merev módszerekkel szembe ment realista szemléletmódja, így otthagyta az intézményt. Az 1873-as bécsi világkiállításon szerepelt egy alkotásával, itt francia festők új műveinek hatására Párizsba költözött, a közeli Barbizonban Paál Lászlóval, Munkácsyval és a barbizoni iskola realista-naturalista tájképfestőivel, köztük Jean-François Millet-vel került kapcsolatba. 1874-től sok éven keresztül a nyarakat a szolnoki művésztelepen töltötte, ahol az osztrák Pettenkoffen hatott rá, realisztikus ábrázolásmódja főleg az itt festett képein figyelhető meg. 1887-től a budapesti Női Festőiskola vezetője volt, 1890-ban Lotz Károllyal közösen dolgoztak a Tihanyi Apátság freskóin, 1895-99 között a Műcsarnok előcsarnokának falképeit festette meg. Az alábbi képén megfigyelhető a kortárs francia művészet hatása, a finom naturalizmus amelyet a plein air atmoszférateremtő színességével társított.
Forrás:
G.L.