Egységes Nemzeti Oktatási és Kulturális Térinformációs Rendszer létrehozása 2014.07.11.
Nyitórendezvény
A Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet a Nemzeti Oktatási és Kulturális Térinformációs Rendszer létrehozása című és TÁMOP-3.2.14-12/1-2013-0001 azonosítószámú kiemelt projekt keretében a Szervezet 491 216 000 Ft európai uniós támogatást nyert el, amelynek ünnepélyes nyitórendezvénye 2014.07.11- én Ózdon megtartásra került.
Az „Egységes Nemzeti Oktatási és Kulturális Térinformációs Rendszer létrehozása” című, TÁMOP-3.2.14-12/1-2013-0001 azonosítószámú kiemelt projekt célja, hogy létrejöjjön egy a közoktatást támogató, a Nemzeti Alaptanterv (NAT) struktúráját követő, oktatási és kulturális adatbázis kezelést támogató rendszer. A projekt megvalósítása során e rendszer alapszintű adatfeltöltése is megtörténik (3000 darab, metaadatokkal teljes körűen ellátott digitális „objektum” kerül be az adatbázisba), amely a formális és non-formális valamint az informális tanulást segítő, a már digitális formában meglévő nemzeti kulturális értékeket és digitális tartalmakat egységes felületen elérhetővé tévő, speciális szempontok szerint kereshető rendszert kialakítását teszi lehetővé. A fejlesztés eredményeként létrejövő digitális oktatási és kulturális rendszer alkalmas továbbá tanulási, ismeretszerzési lehetőségek és tartalmak egységes kulturális és oktatási térinformációs felületen való megjelenítésére is.
E célkitűzésnek megfelelően kezdődött meg a szakmai munka 2013 szeptemberében. A rendszer által strukturált kulcskompetenciák:
- Anyanyelvi kommunikáció: a fogalmak, gondolatok, érzések, tények és vélemények kifejezése és értelmezése szóban és írásban egyaránt (hallott és olvasott szöveg értése, szövegalkotás), valamint a helyes és kreatív nyelvhasználat a társadalmi és kulturális tevékenységek során.
- Idegen nyelvi kommunikáció: fogalmak, gondolatok, érzések, tények és vélemények megértése, kifejezése és értelmezése szóban és írásban.
- Matematikai kompetencia: a matematikai gondolkodás fejlesztésének és alkalmazásának képessége, felkészítve ezzel az egyént a mindennapok problémáinak megoldására is.
- Természettudományos és technikai kompetencia: készség és képesség arra, hogy ismeretek és módszerek sokaságának felhasználásával magyarázatokat és előrejelzéseket tegyünk a természetben.
- Digitális kompetencia: a digitális kompetencia felöleli az információs társadalom technológiáinak magabiztos és kritikus használatát a munka, a kommunikáció és a szabadidő terén.
- A hatékony, önálló tanulás: a hatékony, önálló tanulás azt jelenti, hogy az egyén képes kitartóan tanulni, saját tanulását megszervezni egyénileg és csoportban egyaránt, ideértve az idővel és az információval való hatékony gazdálkodást is
- Szociális és állampolgári kompetencia: felöleli a magatartás minden olyan formáját, amely révén az egyén hatékony és építő módon vehet részt a társadalmi és szakmai életben, az egyre sokszínűbb társadalomban.
- Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia: segíti az egyént a mindennapi életben - a munkahelyén is - abban, hogy megismerje tágabb környezetét, és képes legyen a kínálkozó lehetőségek megragadására.
- Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség: az esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség magában foglalja az esztétikai megismerés, illetve elképzelések, élmények és érzések kreatív kifejezése fontosságának elismerését mind a tradicionális művészetek nyelvein, illetve a média segítségével.
A fejlesztés eredményeként létrejövő digitális oktatási és kulturális rendszer alkalmas lesz tanulási, ismeretszerzési lehetőségek és tartalmak egységes kulturális és oktatási (térinformációs) felületen való megjelenítésére is.
Meghívó