A magyar filmművészet története 1957 és 1967 között

Filmművészeti Könyvtár 56.

szöveg

A magyar filmművészet története 1957 és 1967 között

Cím(ek), nyelv
része Filmművészeti Könyvtár
nyelv magyar
Tárgy, tartalom, célközönség
tárgy tanulmány
tárgy filmesztétika
tárgy filmművészet
tárgy filmkritika
tárgy elemzés
tárgy rendező
tartalomjegyzék
Bevezetés:
- A kutatás módszere
- A korszak sajátossága
- A filmtörténet tárgya
- A filmművészeti fejlődés mozzanata
- Az alapszempont
- Periodizáció - a magyar filmművészet egy évtizede
- 1957-1967 jogosultsága
- A társadalmi és kulturális közeg
- A filmgyártás szervezeti változásai

A filmművészeti fejlődés kiindulópontja és közege:
- A mennyiségi oldal
- Alkotók és alkotások
- Az agitációtól a művészetig
- A filmformanyelv ereje
- A társadalmi konszolidációban való részvétel és a művészeti konszolidálódás
- Film és irodalom
- A film és az irodalom hagyományos kapcsolata
- Irodalmi adaptációk
- Társadalmi ellentmondás és művészeti konfliktus
- Az agitáció alkalmatlansága, az irodalom másodlagos szerepe
- Az ábrázolási hagyományok összeütközése az új konfliktusokkal

A magyar film változását bevezető filmkritikái és filmelméleti keresés:
- A filmtudomány kezdetei
- A szellemi élet élénkülése
- A filmkritika elméleti jellegének erősödése

Az egyetemes filmművészet mint a magyar filmművészeti fejlődés ösztönzője:
- Az ún. modern filmművészet kialakulása
- Megváltozott valóság — átalakult filmművészet

A filmművészeti fejlődést segítő tényezők összegeződése:
- A fejlődési körülményeket koncentráló erő
- A dramaturgia mozgékonysága

A magyar filmművészet átalakulásának első lépései:
- Árnyalatok és fordulatok
- A tagolás értelmetlensége
- Máriássy Félix
- A keresés folytatása
- „Külvárosi legenda"
- „Csempészek"
- „Álmatlan évek"
- „Próbaút"
- A keresés vége?
- Ranódy László
- A reflexek
- „A tettes ismeretlen"
- A kitörés lehetetlensége
- Kosztolányi Dezső és Ranódy László
- Makk Károly
- A sematizmus után
- „Ház a sziklák alatt"
- „39-es dandár"
- „Megszállottak"
- „Elveszett paradicsom"
- „Az utolsó előtti ember"
- A Fiatalok
- Balázs Béla Filmstúdiója
- Egy új jelenség?
- Keletkezés és kezdet
- Változások a rövidfilmben
- Fokozott érzékenység
- A dokumentumfilm átalakulása
- Új vonások az animációs filmben

Tények és tendenciák:
- A fejlődés mozzanatai
- Eredmények és hiányok
- A magyar prózai irodalom néhány változása és eredménye (1957 és 1967 között) a filmművészet szemszögéből

A rendezők idősebb generációja a hatvanas évek filmművészeti lendületében:
-Az alkotás egysége
- Életkor és művészeti szerep
- Fábri Zoltán
- A fokozás lehetősége
- „Bolond április"
- „Édes Anna"
- „Dúvad"
- „Két félidő a pokolban"
- „Húsz óra"
- „Utószezon"
- Herskó János
- Az igazi kezdet
- „Párbeszéd"
- „Szevasz Vera"
- Bacsó Péter
- A dramaturgia után
- „Nyáron egyszerű"
- „Szerelmes biciklisták"
- „Nyár a hegyen"
- Kovács András
- Előtanulmányok
- „Nehéz emberek"
- „Hideg napok"
- „Falak"

Új a rövidfilmben:
- A magyar „cinema direct"
- A népszerű tudományos filmtől a dokumentumfilmig
- A "felnőtt" Balázs Béla Stúdió
- Több mint szárnypróbálgatások
- Animáció és élet
- A tulajdonképpeni animációs film

A filmművészeti közeg mint hatáskoncentráló elem:
- A szocialista filmművészet felzárkózása az egyetemes filmművészet változásaihoz
- A fejlődés két mozzanata
- A szovjet filmművészet megújulása
- A lengyel és csehszlovák filmművészetnek a magyar filmművészeti fejlődéshez hasonló tendenciái

A rendezők fiatalabb generációja a hatvanas évek magyar filmművészetének lendületében:
- Az életkor mint esztétikai tényező
- A hagyományok megkötő ereje
- Zolnay Pál
- Az alkotói út egyenetlensége
- Az eredmények
- „Hogy szaladnak a fák"
- Jancsó Miklós
- A változás előtt
- „Oldás és kötés"
- „Így jöttem"
- „Szegénylegények"
- „Jelenlét"
- „Csillagosok, katonák"
- „Csend és kiáltás"
- Néhány sajátosság
- Gaál István
- A népi ihletés és a nyugati hatás
- Kezdet és fordulat
- „Sodrásban"
- Generációk
- Szabó István
- Szabályos életút?
- Trilógia
- Az „Álmodozások kora"
- Az „Apa"
- Kardos Ferenc
- Közös kezdet
- „Ünnepnapok"
- Kósa Ferenc
- A meglepetés
- A „Tízezer nap"
- Késve, de nem későn
- Sándor Pál
- Líra és vígjáték

A magyar filmművészet második vonalának kialakulása:
- Az avantgarde és a kommersz között
- Kiegészítés?
- A vígjáték problémája
- Műfaji nehézségek
- Elméleti összegezés és értékelés
- A filmkritika és a filmművészet egysége
- Bírálat és támogatás
- Esztétikai minősítés -társadalmi átalakulás
- A „cselekvő film"
- Esztétikumok és drámák
- Új ellentmondás: új konfliktus — új hős
- Formanyelvi megújulás
- Életanyag és ábrázolás
- Múlt és jövő
- Új korszak felé

Függelék:
- Jegyzetek
- Filmográfia
- Bibliográfia
- Angol nyelvű összegzés
- Orosz nyelvű összegzés
teljes tartalomjegyzék
Személyek, testületek
létrehozó/szerző Nemes Károly, szerző
kiadó Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum
közreműködő Danóczy Balázs, felelős vezető
Tér- és időbeli vonatkozás
kiadás/létrehozás helye Budapest
térbeli vonatkozás Magyarország, Budapest
az eredeti tárgy földrajzi fekvése Budapest
létrehozás dátuma 1978-01-01
Jellemzők
hordozó papír
méret 722, [1] p.
formátum pdf
Jogi információk
jogtulajdonos Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum
hozzáférési jogok Fizetős hozzáférés
Forrás, azonosítók
forrás Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum
azonosító ISSN 0428 - 3805