A képzőművészet iskolája 2

szöveg

Amikor e könyv jelen kiadásának szüksége felmerült, az vezetett minket, hogy nyilván sürgős igényt elégítünk ki, hisz az első kiadás sikere többszörösen felülmúlta a hozzáfűzött reményeket, egykettőre elfogyott, s már évek óta lehetetlen volt belőle egy-egy példányt felkutatni és megszerezni. Amikor Szőnyi István, nagyra becsült kollégám, jelen kiadás "szerkesztését" nagy elfoglaltságára való hivatkozással reám hárította, első pillanatra nem reméltem, hogy a feladattal egykönnyen meg tudok birkózni. Egykettőre kiderült azonban, hogy szerkesztő elődöm olyan kiváló, s főként időálló munkát végzett annak idején, hogy az ő szerkesztői konstrukciója új világunkban is változatlanul, maradandó értékkel állja helyét. A régi munkatársak készsége, az újak lelkesedése is sok terhet levett a szerkesztő válláról - így, ha nem is állíthatom, hogy a szerkesztői teendők maguktól gördültek, tapasztalhattam, hogy az új kiadással kapcsolatos tennivalók nem vontak el túlságosan állványomtól. Ami könyvünk jelen, második kiadását közelebbről illeti, annak újdonságát nem valami teljes átszerkesztés, elvi átformálás tényében kell keresni. Inkább valami, az autóéhoz hasonló ún. generáljavítás történt. Néhány "alkatrészt" kellett cserélni, átcsiszolni, s egy-két "újítást" beiktatni; a "márka", a konstrukció lényegében a régi maradt, melynél jobbat azóta sem "találtak ki". Barcsay Jenő munkatársi segítsége új cikkel gyarapította kötetünket, ami által, merjük állítani, e nemben példátlanul álló teljességre tettünk szert. Most már bízvást remélhetjük, hogy könyvünk az ábrázolóművészet csaknem minden területén leszúrt néhány olyan jelzőtáblát, mely az e vidékre tévedt vándort kellően eligazítja. Kétségtelen, hogy e könyvnek nem célja, hogy "magánúton" neveljen művészeket. A művészet valóban nem tananyag. Az a kettős cél azonban, hogy egyfelől a laikust közvetlenebb ösvényeken segítse a képzőművészeti alkotások megértéséhez, szeretetéhez és élvezéséhez azáltal, hogy a művészetek "boszorkánykonyhájának titkaiból" néhány receptet elárul, másfelől pedig, hogy a "profik" is találhatnak néhány technológiai csemegét, bátran lehetne állítani: e könyv művészeti kérdésekben általános érdeket szolgál. Nem mulszthatjuk el annak hangsúlyozását, különösen művészekhez szólva, hogy nem közömbös dolog a képzőművészekre az anyagokkal és felhasználásuk mikéntjével való közelebbi kapcsolat. Persze a tudás nem pótolja a tehetséget, ez kétségtelen. Ám tagadhatatlan: a műtörténet is számos példáját adja, hogy egy-egy új technikai fogás milyen nagy mestereket formált, segített a kibontakozásban, s ennek folytán hány műremekkel gazdagodott az emberiség. Vagy fordítva: hány tehetség vesztegelt sokszor évekig egy-egy technikai probléma útkereszteződésében, nem is szólva arról, hány műremek enyészett el idő előtt egy-egy matéria hibás használata folytán; micsoda jóvátehetetlen műtörténelmi károkat okoztak "műhibák". Elég két közhelyet említeni: Leonardo "Cená"-ja és a mi Munkácsynk bitumen-katasztrófája. A művészethez - lehet mondani - két, úgyszólván egyenrangú faktornak szerencsés kézfogása kell: a szelleminek és gyakorlatinak, a gondolatinak és műveletinek, az anyagtalannak és anyaginak, végső soron az absztraktnak és konkrétnak. Eldönteni, hogy melyik az elsődleges - ez polémia. A tojás és a tyúk problémájához jutnánk, amely probléma kívül esik könyvünk érdekterületén. (1957) Molnár C. Pál ELŐSZÓ Korunk nagy változást híven mutatják a munka átalakulásáról szóló adatok és statisztikák. Idestova teljesen eltörpül az emberi izommunka az egyéb energiaforrásokat használó munkavégzés mellett, gépekkel és újabb gépekkel folyik a termelés a sebes ütemben szaporodó emberiség még gyorsabban növekvő szükségletei számára. A technikának, technológiának ez az átalakulása kihat a művészetre is. Az egyéni alkotás területein növekszik az elgondolás szerepe; a megvalósítás viszont mind gyakrabban igényel kollektív tevékenységet, s feltételezi többféle szakember összefogását. Új műhelyek, felszerelések, anyagok, megoldások rendezője vagy forgatókönyvírója válik sok képzőművészből is, kiknek alakító tehetségéből mind kevesebb jut a régi értelemben vett, kétkezi munkával végzett önálló művességnek. A valóságban elénk álló tények tendenciája tudomásul kell vennünk. A korral való összhang mégsem teszi semmissé a művészetnek azt az eredendő hivatását, hogy megváltoztassa az embert, megújítsa önismeretét, fölnyissa szemét a rá leselkedő örvényekre, és vigasztalja, reményt öntsön belé küzdelmei idején. A művészet és a mindennapi élet között nincsen sorompóval megjelölhető határ. Az emberi igények sokszor olyan összetett feladatokat adnak, melyek eredményeit nem lehet születésükkel egyidejűleg változatlan kategóriákba sorolni. Olykor merőben külső tényezők szólnak bele a határok jelölésébe. A kisplasztika legnagyobb méretét például az a tény döntötte el a biennálék előkészítésekor, hogy repülőgépre egy köbméternél nagyobb csomagot nem vettek fel. A korszakunkban rengeteget gazdagodott grafikai technikák is gyakorta okoztak fejtörést a nemzetközi zsüriknek: mit hová soroljanak? Egyáltalán a sokszorosított grafika hol végződik, mikor az ofszetlitónak, reprodukciós másolásnak is vannak határesetei? Ez a kötet bizonyára adós marad sok olyan tudnivalóval, amelyet a művészet gyakorlata már felhasznál. A tőlünk tábolabb eső mexikói falfestészet például kötetekre menő tapasztalatot szerzett új anyagokról és eljárásolról az utóbbi fél évszázadban. A kaktusz-sav kötőanyag, a cement és homok keverék alapozás, a szórópisztollyal való festés, az aktív - homorú, domború, sima, érdes és vegyes - felületeknek külső falakon történő felhasználása, a piroxilin, vinelit festékek és az elektroanalízissel előállított, alumíniumból készült festékek tartoztak számos újítása közé, és mindezektől két-három évtized már próbával is szolgál. A műanyagok elsősorban nem azért érdeklik a képzőművészt, mert a hagyományosakat megunta, hanem a bennük rejlő esetleges lehetőségek miatt, gyorsabb alakíthatóságuk, nagyobb tartósságuk, olcsóbb előállításuk s hasonló tulajdonságaik miatt. Természetesen sokszor az anyag is beleszól a mondandóba, van amikor bizonyos anyagot túlságosan lírainak találnánk pusztán azért, mert régtől lírai fogalmazást hordozott, s helyette valami mást kívánunk, például a nemes vörösréz helyett hidegen villogó krómnikkelt. Az olvasó tekintse kezdeményezésnek e második kötetet erényeivel és hibáival együtt. Reméljük, hogy a hiányokat itt még ellensúlyozza a vállalkozás, melyet a jövőben tovább lehet már csiszolni és fejleszteni. Solymár István

Cím(ek), nyelv
része Bors-Honty művészeti könyvtár
nyelv magyar
Tárgy, tartalom, célközönség
tárgy A képzőművészet iskolája 2
tárgy Z. Gács György
tárgy Kocsis Imre
tárgy Vilt Tibor
tárgy Kákay Szabó György
tárgy Illés János
tárgy Gulyás Dénes
tárgy Barcsay Jenő
tárgy könyv
tartalomjegyzék
1. A RAJZ ÉS A FESTÉSZET ÚJ ESZKÖZEI (Z. Gács György)
2. Acryl
3. Az építészethez kapcsolódó technikák
4. Sgraffito
5. A színes ablak
6. Gipszmárvány-intarzia
7. Zománctechnikák
8. Faintarzia
9. A beton
10. ÚJ ELJÁRÁSOK A GRAFIKÁBAN (Kocsis Imre)
11. A szitanyomás
12. Szitaszövetek
13. A szitaszövet tisztítása és előkészítése
14. Kézi sablonkészítő eljárások
15. Kifedéses eljárás
16. Kivágó sablonok
17. Fotokémiai eljárások
18. Átvilágítható rajzok és diapozitívok készítése
19. Közvetlen eljárás
20. Fotoemulziók eltávolítása és a szita újrafelhasználása
21. A nyomtatás eszközei
22. A nyomtatás anyagai
23. A nyomtatás
24. A szitanyomatokról általában
25. A fotolitográfia-ofszetnyomás
26. Fotolitográfia
27. Ofszetlitó
28. A dombornyomás
29. Nyomtatás
30. A heliogravür
31. Heliogravür mélynyomólemezek készítése
32. Kevert technikák
33. Papírméretek
34. Irodalom
ÚJ ÉS HAGYOMÁNYOS SZOBRÁSZATI ESZKÖZÖK
35. (Vilt Tibor)
36. Műanyagok
37. A műanyagokról általában
38. Kereskedelmi forgalomban levő műanyagok
39. Egyedi gyártásra alkalmas műanyagok és feldolgozástechnológiai eljárások
40. A fa
41. Tűlevelűek
42. Lomblevelűek
43. Trópusi fajták
44. Fűrészipari termékek
45. A kő
46. I. Hazai mészkövek
47. II. Hazai színes mészkövek - márványok
48. III. Import márványok és mészkövek
49. IV. Gránitok
50. A fémek
51. Vas
52. Színes fémek
53. Kinetikus plasztikák
54. Gipszplasztikák
55. A KÉPRESTAURÁLÁS (Kákay Szabó György)
56. A képrestaurálás alapismeretei
57. Mi a restaurálás, illetve konzerválálás?
58. A restaurátor első feladata
59. A táblaképek vasalása
60. Vászonra festett képek vasalása
61. Vászonra festett képek foltozása
62. Ragasztószerek
63. A képek tisztításáról általában
64. Tisztítás vegyi úton
65. Olajfestmények tisztítása mechanikus úton
66. A tömítés
67. A régi lakkok felfrissítése
68. Kiegészítés (retusálás)
69. A lakkozás
70. A festmények csomagolása
71. A képröntgen
72. A RESTAURÁLÁS ÚJ MÓDSZEREI (Illés János)
73. A festmény tartóssága és a technológia
74. A festmények vizsgálata
75. A restaurálás
76. A vászon alapú képek restaurálása
77. A fa alapú tárgyak restaurálása
78. A falfestmények restaurálása
79. A falkép-restaurálás folyamata
80. Irodalom
81. A TÉRÁBRÁZOLÁS (Gulyás Dénes)
82. A térábrázolás története
83. A perspektíva
84. A FÉNY ÉS A SZÍN (Gulyás Dénes)
85. A színrendszerek
86. A színharmónia
87. A színek szimbolikája
88. A színek térbeli hatása
89. MŰVÉSZETI ANATÓMIA (Barcsay Jenő)
90. Bevezetés
91. A test arányai
92. Az emberi test csont- és izomrendszere
93. Az ízületekről
94. Az arcél-szög
95. A férfi- és női test aránykülönbségei
96. A női mell
97. A súlypontról
98. Az állás
99. Az ülés
100. A kontraposztó
101. A mozgás
teljes tartalomjegyzék
Személyek, testületek
létrehozó/szerző Z. Gács György
Kocsis Imre
Vilt Tibor
Kákay Szabó György
Illés János
Gulyás Dénes
Barcsay Jenő
kiadó Képzőművészeti Alap
Tér- és időbeli vonatkozás
kiadás/létrehozás helye Budapest
térbeli vonatkozás Budapest
az eredeti tárgy földrajzi fekvése Kaposvár
dátum 1977-01-01
időbeli vonatkozás 1977
Jellemzők
hordozó papír
méret 246 p
formátum jpeg
Jogi információk
jogtulajdonos Együd Árpád Kulturális Központ
hozzáférési jogok Kutatási engedéllyel hozzáférhető
Forrás, azonosítók
forrás http://egyud.kaposvar.hu/
leltári szám/regisztrációs szám BHMK.0234