Kalazanci Szent József imádkozik

kép
minősített tartalom

Jelzése: „Petrus Miotte Burgundus Sculp.”– A keretdíszen belül körirat: „Venerabilis Servvs Dei P. Ioseph A Matre Dei olim cognominatvs Calasanctivs Hispanvs Cler. Reg. Pavp. Matris Dei Scholar. Piar. Fvndator Pie Mortvvs Romae apvd S. Pantaleonem aetat. An. LXXXXII. viii. kal. sept. an. Dni. MDCXLVIII.” – A kép alján két sornyi töredék: „[---] mo ac[---]vir[---] MA[---] Tit. S. Patri ad Vincula s. r. e. Presbyten Cardinali Ginetto [---] D. N. Papae Vicario.” – Fölirat a képkereten: „Imago B. Iosephi Calasanctii A.M.D. fundatoris Scholarum Piarum in hac domo Podolinensi miraculo illustrata, nam incendio totam civitatem et collegium hoc devastante ipsa in primo aditu supra fores pendens inter flammas illaesa permansit A. D. 1684 die 10 8bris similiter permansit illaesa in eodem incendio altera imago, quae nunc est in ecclesia in suo altari eiusdem B. Patris.”. Eredete: Podolin, piarista rendház (1922-ig). A szent rendalapító ráncokkal barázdált, sokat tapasztalt, némileg meggyötört, de türelmes bölcsességet, határozott reményt, nyitottságot sugárzó arca teljesen portrészerűen, plasztikusan, minden elnagyoltság nélkül van megformázva. A metszet kompozíciója, Kalazancius testtartása, ruházata és hasonló ikonográfiai elemek szerepeltetése egyértelműen Barbarino festményével (PICANYOL 1933) mutat rokonságot, amelyet Caputi atya utólagos vázlatából ismerhetünk. Ez az ábrázolás a „Kalazanci Szt. József a Madonna dei Monti előtt” képtípusok őse. A metszet felső csúcsán a piarista címer, alul Marzio Ginetti bíborosnak, a rend protektorának (1644–1671) címere látható, aki a pápa római vikáriusaként 1650-ben megindította Kalazanci Szent József kanonizációs eljárását. Neki szól az alul töredékesen olvasható dedikáció is. Az ebben említett S. Pietro in Vincoli templom 1646 és 1652 között Ginetti bíboros tituláris temploma, amely segíti a metszet korai datálását. A Magyarországra eljutott Kalazancius-ábrázolások legkorábbi fönnmaradt példánya. A podolini rendházban volt kifüggesztve, ahol rendházat pusztító 1684. okt. 10-i tűzvész után is épségben megmaradt, csupán megbarnult a tűztől és füsttől. Ezt követően készült aranyozott felirattal ellátott fekete kerete, amely megörökítette a csodás eseményt. A papír szélének égési nyomait a metszet körüli felületeken fehér festékkel eltüntették. Podolinból Szepesi Bódog, az utolsó piarista házfőnök vitte magával 1922-ben Sátoraljaújhelyre, ahonnét hamarosan Budapestre került (vö. A podolini társháztól átadott tárgyakról leltára, Szepesi Bódog mint átadó és Vidákovich Dániel sátoraljaújhelyi hf. mint átvevő aláításával, 1922. nov. 21: PMKL, MTÚL, Tart. lev., 1922/Podolin/1341).

Copperplate engraving depicting Saint Joseph Calasanz during praying. There is a second oval frame inside the outer frame of the picture. The earliest Calasanz picture that remained in Hungary. It survived a fire in Podolin, after which the gilded black frame was made. Bódog Szepesi took the picture with him from Podolin to Sátoraljaújhely in 1922.

Cím(ek), nyelv
nyelv latin
nyelv magyar
nyelv angol
Tárgy, tartalom, célközönség
tárgy metszet
tárgy rézmetszet
tárgy piarista
célközönség általános
Személyek, testületek
létrehozó/szerző Petrus Miotte
Tér- és időbeli vonatkozás
térbeli vonatkozás Róma
térbeli vonatkozás Roma
az eredeti tárgy földrajzi fekvése Budapest
időbeli vonatkozás 1650/1652
Jellemzők
hordozó papír
méret 65,5 x 50,5 cm
formátum jpeg
Jogi információk
jogtulajdonos Piarista Rend Magyar Tartománya
hozzáférési jogok Kutatási engedéllyel hozzáférhető
Forrás, azonosítók
forrás Piarista Múzeum
leltári szám/regisztrációs szám 2015.2.1.P