Fédra Fitness

audiovizuális anyag

Tasnádi István: Fédra Fitness KoMa Társulat Phaidra, a szépséges királynő beleszeret a mostohafiába, és amikor az visszautasítja, bosszúból bevádolja férjénél, hogy erőszakot követett el rajta - ez a minden érintett számára tragikusan végződő eset az emberiség egyik mitikus eredetű alaptörténete. Első ránk maradt drámai feldolgozása Euripidesz műve, és az azóta eltelt majd két és félezer évben számtalan színpadi szerző érezte aktuálisnak, és formálta meg a saját kora szemszögéből nézve ezt az anyagot, Senecától Enquistig, Racine-tól Sarah Kane-ig.

Tasnádi István Fédra Fitnesse, bár határozottan mai mű, nem "teszi át" egyszerűen a XXI. századba a királynő tragikus szerelmének történetét, hanem úgy jeleníti meg az ősi legendát mai élettörténetként, hogy egyben hangsúlyozottan össze is köti mitikus gyökereivel: a klasszikus formák és a kortárs nyelv, az archetipikus emberi viszonyok és a mából ismerős figurák, az antik színház megoldásai és a "posztdramatikus" színházi eszközök együttes alkalmazásából, kölcsönhatásaiból és összeütköztetéséből keletkező szöveg kettős fénytörésben mutatja tárgyát, egyszerre nyújtva belátást és rálátást, egyidejűleg ábrázolva a mítoszt, és mai viszonyulásunkat hozzá. Az 1970-es születésű Tasnádi a mai drámaírók középnemzedékének egyik legsikeresebb és kétségkívül legfoglalkoztatottabb tagja. Több mint húsz darabját mutatták be számos színházban Magyarországon, a Vígszínháztól a Krétakörig, Nyíregyházától Zalaegerszegig és a határon túl, számos elismerést kapott, többek között két darabja is elnyerte az Év legjobb új magyar drámájának járó díjat a kritikusoktól (legutóbb 2007-ben a Finito, amelyet három magyar színház is műsorára tűzött). A Phaidra témája majd egy évtizede foglalkoztatja Tasnádi Istvánt, és a most készülő bemutató számos színházi előzmény tanulságait építheti magába. 2001-ben a Krétakör színház és a berlini Schaubühne 3 hetes közös workshopon dolgozta fel a darab első változatát, a Schilling Árpád vezette műhelymunka eredményét a berlini F.I.N.D. fesztiválon mutatták be a két színház művészei, Menopauza címen. 2005-ben a Salzburgi Ünnepi Játékokon tartott Phaidra-ősbemutatót szintén Schilling Árpád rendezte. A kétnyelvű előadást, amely Udvaros Dorottya főszereplésével, magyar és német színészekkel készült, Zürich, Wroclaw, Stuttgart és Berlin után Budapesten a Trafóban játszották. A Fédra Fitness helyszíne is különleges: korunk bálványimádásának, az elidegenedett módon, szintetikus szerekkel és erőgépekkel tartósítani kívánt fiatalság-szépség-egészség kultusznak jellegzetes high-tech helyszínén, egy fitnessteremben játszódik az előadás.

Szereplők: Fédra: Csákányi Eszter; Hippolütosz: Jaskó Bálint; Thészeusz: Scherer Péter; Szaurosz: Zrínyi Gál Vince; Minitaurosz: Katona László; Pap: Bánki Gergely; Kar: Jelinek Erzsébet; Kar: Lass Bea; asszisztens: Antal Tímea; dramaturg: Veress Anna; díszlet: Vereczkei Rita; jelmez: Vereczkei Rita; produkciós vezető: Gyulay Eszter; zene: Szemenyei János; rendező: Tasnádi István; Bemutató időpontja: 2009. január 17., Orlai Produkciós Iroda

Cím(ek), nyelv
nyelv magyar
Tárgy, tartalom, célközönség
tárgy Fédra Fitness
tárgy dráma
tárgy élőadás
tárgy KoMa Társulat
tárgy Orlai Produkciós Iroda
Személyek, testületek
létrehozó/szerző Koma Társulat
közreműködő Tasnádi István (rendező), Színház tv
szereplő Bánki Gergely
Csákányi Eszter
Jaskó Bálint
Jelinek Erzsébet
Katona László
Lass Bea
Scherer Péter
Zrínyi Gál Vince
stáb Antal Tímea (asszisztens), Gyulay Eszter (produkciós vezető), Szemenyei János (zene), Vereczkei Rita (díszlet-jelmez), Veress Anna (dramaturg)
Tér- és időbeli vonatkozás
térbeli vonatkozás Budapest, Koma Társulat
dátum 2009-01-17
időbeli vonatkozás 2009. január 17.
Jellemzők
formátum mp4
Jogi információk
jogtulajdonos Szinhaz.tv
hozzáférési jogok Ingyenes hozzáférés