Forradalom a művészetben

szöveg

Amikor ez a könyv 1947-ben a Misztótfalusi kiadónál Szíj Rezső szerkesztésében megjelent, élesen megoszló vissz­hangot váltott ki a korabeli ideológiai és szellemi életben. A könyv ugyanis beletartozott a modern magyar művészet ama felszabaduló folyamatába, amely 1945 után végre levetette magáról a konzervatív megbélyegzések nyomait. A festő, a grafikus és szobrász végre úgy lehetett magyar, hogy európai volt, s a két háború között az írótársadalomnál egységesebb és baloldalibb képzőművész-társadalom ugyancsak hamar magára talált, iskolákat teremtett, műhelyeket nyitott, sajnos még ma sem tárták fel kellőképpen, hogy milyen pezsgő életet hozott létre, mennyi építő szándék, konstruktív cél vezette. Második, átdolgozott kiadását nem néhány mondattal össze­foglalható időszerűsége indokolja meg, hanem történeti kor­szakhitelessége támogatja meg. Részlet a Szerzők ajánlásából: „Fülep Lajos nevére való hivatkozás nem jár felelősség nélkül. Ez a felelősség csak részben vonatkozik a színvonalra. Nagyobbik része hitvallásszerű. Egyaránt érinti a humanitást, a művészet szuverenitását, de ezenfelül a művészetnek, mint a leghasonlíthatatlanabb és legmélyebb népi értéknek hang­súlyozását. Ezeket az elveket Fülep Lajos építette fel s ezért ez a könyv az általa megteremtett hagyományba tartozónak vallja magát."

Cím(ek), nyelv
része Bors-Honty művészeti könyvtár
nyelv magyar
Tárgy, tartalom, célközönség
tárgy Forradalom a művészetben
tárgy Hamvas Béla
tárgy Kemény Katalin
tárgy könyv
tartalomjegyzék
1. Ajánlás. Fülep Lajosnak
2. Ferenczy Károly önarcképe
3. Az igazságkeresés
4. Ferenczy önarcképének értelme
5. A lelki szegény
6. Gulácsy Lajos
7. Franciák és prerafaeliták
8. Csontváry Tivadar
9. A Panaszfal
10. A "Ma"
11. Irodalom és zene 1920-1940
12. Derkovits Gyula
13. Európai diagnózis
14. A kor arcvonala
15. Festészet
16. Nem festészettörténet
17. Nostalgie réciproque
18. A modern művészet alapaxiómája
19. A modern művészet egzisztenciális problémája
20. A kép jelentése
21. A csak-ember művész
22. A pont
23. A kép valósága
24. A szem
25. Kelet és európai művészet.
26. Festészet és zene
27. A közösség képe a mítosz
28. Arany és Csontváry
29. A Cédrus
30. A szentendrei festő
31. Az Özönvíz és a Bárány
32. Az alászállás
33. A bohóc legyőzése
34. Ezüst égben alvó lélekmadarak
35. A gyűrű
36. A fekete angyal
37. Az Arlequin
38. Teória nélkül
39. A miniatűrfestő
40. A kérdés
41. Hatalom és bölcsesség
42. Az aktuális helyzet
43. A felelet
44. A kukoricaistennő
45. A kagyló mélyén ébredő gyöngyszem
46. A csurunga
47. A Lilaruhás nő
48. A színek lila játéka megfehéredik
49. Az ősasszony
50. Boldogasszony
51. Mit jelent szürrealizálni?
52. Színkabbala
53. Plaisir des yeux
54. A csendesség szobrai
55. Az absztrakció
56. Az ornamentika értelme
57. Festészet és írás
58. Paradoxonok
59. A delfin
60. Martyn Ferenc
61. A festőiség diadala
62. Vízió és geometria
63. A yantra
64. Martyn plasztikája
65. Lossonczy Tamás
66. Jelek
67. A tíz tábla
68. A körök
69. Káprázat
70. Az absztrakt művészet első és utolsó szava
71. Epilógus
72. Névmutató
teljes tartalomjegyzék
Személyek, testületek
létrehozó/szerző Hamvas Béla, Kemény Katalin
kiadó Pannónia
Tér- és időbeli vonatkozás
kiadás/létrehozás helye Pécs
térbeli vonatkozás Pécs
az eredeti tárgy földrajzi fekvése Kaposvár
dátum 1989-01-01
időbeli vonatkozás 1989
Jellemzők
hordozó papír
méret 130 p
formátum jpeg
Jogi információk
jogtulajdonos Együd Árpád Kulturális Központ
hozzáférési jogok Kutatási engedéllyel hozzáférhető
Forrás, azonosítók
forrás http://egyud.kaposvar.hu/
leltári szám/regisztrációs szám BHMK.0176