Kinek a szemlélete az "alföldi szemlélet"?

szöveg

Bár tudtommal a címben megfogalmazott kérdést ilyen direkt, mondhatnám brutális módon még soha nem tették fel, választ annál gyakrabban próbáltak adni rá. A túlzott önértékelésből fakadó válasz: "A nép életét népközelből megörökítő, a realizmus hagyományait híven őrző festők szemlélete. A sarkos ellenvélemény: "felszínen megrekedő, a lényeget a jelenséggel helyettesítő festői szemlélet." A két vélekedés egy jelenlegi polémia két pólusát jelzi, és lényegében mindkettő mélyén az a bizonytalanság húzódik meg, folytatható-e vajon az alföldi festészet hagyományköre, és egyáltalán milyen hagyományok tartoznak e körbe. De voltaképpen mi az, amit "alföldi festészetnek" nevezünk? Az Alföldet festők, netán az Alföldön (úgy is mint geológiai képződményen) festők összefoglaló elnevezése? Esetleg egységes stílusirányzat? Vagy alkotói módszer? Az "alföldi festészet", azt hiszem, leginkább olyan történelmi képződmény, mely a stílus, a szemléletmód, a tárgyválasztás - időben változó összetételű - konglomerátumának tekinthető. Ezért is lényeges, hogy az alföldi festészetet mindenkor történetiségében vizsgáljuk, és megszületésének pillanatától az időben kísérjük nyomon változásait. Újságcikk: Művészet folyóirat (A Magyar Képző- és Iparművészek Szövetségének Lapja), Rideg Gábor e témában írt összefoglalója, a kiadvány 1978. decemberi számában olvasható.

Cím(ek), nyelv
nyelv magyar
Tárgy, tartalom, célközönség
tárgy Képzőművészet
Személyek, testületek
kiadó Művészet folyóirat
Tér- és időbeli vonatkozás
kiadás/létrehozás helye Budapest
térbeli vonatkozás Dél-Alföld, Csongrád megye
térbeli vonatkozás Hódmezővásárhely
az eredeti tárgy földrajzi fekvése Hódmezővásárhely
létrehozás dátuma 1978-12-01
időbeli vonatkozás 1978
Jellemzők
hordozó papír
formátum pdf
Jogi információk
jogtulajdonos Tornyai János Múzeum
hozzáférési jogok Ingyenes hozzáférés
Forrás, azonosítók
forrás Tornyai János Múzeum
leltári szám/regisztrációs szám nincs leltári száma