Tizenegy szimfónia
Tizenegy versoszlop; Weöres Sándor költői művének tizenegy tartópillére sorakozik egymás mellé a költő 60. születésnapját köszöntő kis verseskönyvben. Azok a művek, amelyeket ő maga szimfóniáknak nevez, mert úgy összegezik egy-egy korszakának költői jellegzetességeit, ahogyan a nagy zenei formák reprezentálják Mozart, Beethoven, Bartók vagy Sztravinszkij világát. Az Első szimfónia például a pályakezdet lírai kvintesszenciája; a -korábban Háromrészes ének címmel ismert - Harmadik szimfónia az 1943 táján bekövetkezett nagy fordulat összegezése, amikor nemcsak saját költészetén belül nyitott "új tárnát" Weöres Sándor, de az egész magyar, sőt: világköltészet szempontjából új tartalmakat fogott el iheltével "a lélek árján fénylő, forró igékből"; amikor "a forma mellé megjelent nálam a tartalom - ahogyan egyik levelében írta, még 1943-ban-, de minden eddigitől eltérő módon. Ennek a tartalomnak nincs logikai láncolata, a gondolatok, mint a zeneműben a fő- és melléktémák, keringenek, anélkül, hogy konkréttá válnának, az intuíció fokán maradva." De ezek a szimfóniák nemcsak betetőzői egy-egy korszaknak; egyszersmind azt is előlegezi, ami a költő ösztöneiben rejtve szunnyad, s később, látszólag váratlanul, szinte előzmények nélkül valósul meg. Így a Negyedik szimfónia, a "hódolat Arany Jánosnak", a pastiche remekműve, a más költő alkatába való beleélés ritka csodája, ahonnét az út már a későbbi Psyché felé vezet. S végül a Tezenegyedik szimfónia (amelyet az olvasóközönség ebből a kötetből ismerhet meg), megint nem pusztán a Psyché utáni korszak összefoglalása, de valamiképpen az összes többi szimfóniára is ráépül. A tizenegy hosszú versben a magyar líra történetében talán soha nem volt spontán válogatás vagy kiemelés érvényesül, amit a költői ösztön maga végzett el, az életmű építésével párhuzamosan, melynek "egyik végén a nyugati líra nagy nyelvolvasztó, logikátlan ihlet-nyelvet teremtő kísérlete áll, a másikon az ősi mítoszok modern sugallata" (Németh László).
Cím(ek), nyelv | |
---|---|
része | Bors-Honty művészeti könyvtár |
nyelv | magyar |
Tárgy, tartalom, célközönség | |
tárgy | Tizenegy szimfónia |
tárgy | Weöres Sándor |
tárgy | könyv |
tartalomjegyzék | 1. ELSŐ SZIMFÓNIA (1932-1935) teljes tartalomjegyzék2. MÁSODIK SZIMFÓNIA (1935-1938) 3. HARMADIK SZIMFÓNIA (1943) 4. NEGYEDIK SZIMFÓNIA (1948) 5. ÖTÖDIK SZIMFÓNIA (1946-1951) 6. HATODIK SZIMFÓNIA (1938-1949) 7. HETEDIK SZIMFÓNIA (1952) 8. NYOLCADIK SZIMFÓNIA (1949-1960) 9. KILENCEDIK SZIMFÓNIA (1955-1960) 10. TIZEDIK SZIMFÓNIA (1958) 11. TIZENEGYEDIK SZIMFÓNIA (1970) |
Személyek, testületek | |
létrehozó/szerző | Weöres Sándor |
kiadó | Szépirodalmi |
Tér- és időbeli vonatkozás | |
kiadás/létrehozás helye | Budapest |
térbeli vonatkozás | Budapest |
az eredeti tárgy földrajzi fekvése | Kaposvár |
dátum | 1973-01-01 |
időbeli vonatkozás | 1973 |
Jellemzők | |
hordozó | papír |
méret | 114 p |
formátum | jpeg |
Jogi információk | |
jogtulajdonos | Együd Árpád Kulturális Központ |
hozzáférési jogok | Kutatási engedéllyel hozzáférhető |
Forrás, azonosítók | |
forrás | http://egyud.kaposvar.hu/ |
leltári szám/regisztrációs szám | BHMK.0302 |