"Csak egy nap a világ..."
A magyar film műfaj- és stílustörténete 1929-1936
Az "egy nap a világ" hangulat alapvető szerepet játszik a jellegzetes filmformák genezisében. A vizsgált időszak a magyar filmjeinek a kor ideológiáját, mentalitását tükröző alaphangulata nagy szerepet játszik a filmek nemzetközi sikerében, ma is élő hatásában, feltűnő és a filmtörténetben szinte páratlan örökifjúságában. A kötet egyetemi és főiskolai filmoktatáshoz javasolt tankönyv. A borítón Muráti Lili.
„The world is one day” atmosphere plays a basic role in the genesis of typical film forms. The base tone that reflects the ideology and mentality of the Hungarian films in the examined period play a great role in the international success of films, in their live influence and their striking and unique agelessness in film history. The volume is advised for university and college film education. Lili Muráti is on the cover.
Cím(ek), nyelv | |
---|---|
kapcsolat | A magyar játékfilm története a kezdetektől 1990-ig |
kapcsolat | A film szimbolikája |
nyelv | magyar |
Tárgy, tartalom, célközönség | |
tárgy | filmművészet |
tárgy | filmesztétika |
tárgy | filmkritika, elemzés |
tárgy | filmográfia |
tartalomjegyzék | 1. Fényimádat és árnykultusz egy ezredvégi századelőn teljes tartalomjegyzék2. Hazai és külföldi rejtelmek (Három krimikísérlet) 3. A társadalomkritikai komédia kezdetei 4. A vidéki idilltől a parasztdrámáig 5. A bohózati konfliktus és a kabaréstílus fogságában (Az önmagát komolyan nem vevő művészet. Egy kisebbrendűségi érzés történetéhez.) 6. A huszárfilm mint katonai western 7. Konjunktúra-hangulat a modernizációs komédiában 8. Idegen nő a lakásban (Szorongás a másik nemtől) 9. Az újrafelfedezett múlt elpolgáriasítása (A senior-film fejlődése) 10. A szerelmi karrier mitológiája (Az álomgyártól a szociobiológiáig) 11. Bengáli tűz és tiltott szerelem (Édesélet-filmek 1935-ben) 12. A nemi szerepválság kiéleződése a munkanélküli-komédiákban 13. Emberségből elégtelen avagy a megbukott buktatók (Magyar nevelőintézeti filmek a Mädchen in Uniform és a Zéro de conduite korában) 14. A kővé vált ember és a megfagyott gyermek (A Shirley Temple-kor gyermekmelodrámáinak nevelési eszménye) 15. Kis nagyfilmek (A kosztümös történelmi presztízsfilmek középszerűsége) 16. Az aszfaltdzsungel és rút esztétikája 17. A melodráma nagyformája 18. Szegény szerelmesek krónikái 19. A melodráma nagyformájával versengő komédia 20. Összefoglalás 21. Lábjegyzet |
Személyek, testületek | |
létrehozó/szerző | Király Jenő, Balogh Gyöngyi |
kiadó | Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum |
kiadó | Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum |
Tér- és időbeli vonatkozás | |
kiadás/létrehozás helye | Budapest |
térbeli vonatkozás | Budapest |
az eredeti tárgy földrajzi fekvése | Budapest |
létrehozás dátuma | 2000-01-01 |
időbeli vonatkozás | Harmincas évek |
időbeli vonatkozás | 1929-1936 |
Jellemzők | |
hordozó | papír |
méret | 712 p. |
méret | 24 cm |
formátum | |
Jogi információk | |
jogtulajdonos | Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum |
hozzáférési jogok | Fizetős hozzáférés |
Forrás, azonosítók | |
forrás | Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum |
azonosító | ISBN 963 7147 42 X |
leltári szám/regisztrációs szám | 15884 |