Tárlatvezetés a Zónán

Balázs Imre Barna és Kovács Lehel festőművészekkel

szöveg

A csoport alkotói számára fontos szerepet játszik a táj, illetve az identitásukat formáló környezet, legyen az Marosvásárhely, Budapest, vagy akár Élesd. A kiállítás főcíme, a Zóna is éppen a táj és a hely, az identitás és a művészi egyéniség összefonódását jelzi. A Zóna persze nem az Élesdi Művésztelep, és nem is Aleşd városa, de még csak nem is a volt keleti blokk. Ám mindegyik geopolitikai fogalomban ott van valami a Zónából, Andrej Tarkovszkij Sztalker és Gothár Péter A részleg című filmjéből vagy Bodor Ádám Sinistra körzet című regényéből. Az irodalmi, a filmművészeti és a képzőművészeti alkotásokat szintén inspirálja a hely – a hetvenes évek Szovjetuniója, a nyolcvanas évek Romániája és a kilencvenes évek Magyarországa. A tárlat kurátora, Hornyik Sándor koncepciója alapján a művészek a kiállítótérben egy-egy olyan személyes tárgyat is elhelyeztek, amely valamilyen konkrét helyhez kötődik az életükben, míg a hozzájuk tartozó kommentárok képet adnak arról, hogyan látják az alkotók a világot, milyen értékek iránt elkötelezettek, miben hisznek. Tarkovszkij Sztalkerének az alapkérdése is a hit (de nem feltétlenül a vallásos), tehát az, hogy a Zóna emberei miként használják fel magát a Zónát, annak konkrét helyszínét és tárgyait, valamint az azt övező legendákat és hiedelmeket arra, hogy élhetővé és elviselhetővé tegyék saját, kietlen világukat. Azt a szubjektív világot, amely egy másik fénytörésben maga is csodálatosan komplex, hiszen rengeteg nép, kultúra, vallás és ideológia töredékeiből áll össz

Cím(ek), nyelv
kapcsolat Zóna, 2013
Tárgy, tartalom, célközönség
tárgy tárlatvezetés
tárgy rendezvény
tárgy plakát
Személyek, testületek
közreműködő Balázs Imre Barna, Kovács Lehel
Tér- és időbeli vonatkozás
az eredeti tárgy földrajzi fekvése Debrecen
dátum 2013-02-28
Jogi információk
jogtulajdonos MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ
Forrás, azonosítók
forrás MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ