Perényi Rezső kékfestő mester, Kecel
Perényi Rezső kékfestő műhelye.
Kékfestő dinasztiából származott, a mesterség apáról fiúra szállt, idegen ritkán került a szakmába. A kékfestés egy textíliákon alkalmazott színmintázási technológia, amely nevét onnan kapta, hogy a minta eredeti formájában jellegzetesen kék alapon fehér színben jelenik meg. A kékfestés alapvetően az ún. gátlónyomás technológiáján alapul. Ez azt jelenti, hogy a szövetre a mintának megfelelően egy gátlószert nyomnak, amely az ezután felvitt színezéket elszigeteli a szövettől, az csak a gátlószerrel nem fedett részeket fogja be. A kékfestő kelme előállítása tehát két alapvető munkafázisból áll: -mintázás fedőanyaggal (gátlószerrel), -színezés indigócsávában. Színezékként növényi festékeket használtak. A kék szín előállítására az indigót használták, amit az Indiában honos Indigofera tinctoria nevű növényből nyertek.. A gátlószer – amit a magyar kékfestők papnak neveznek – összetétele általában minden üzem féltve őrzött gyártási titka volt. A nyomódúcot, amelyen a mintát kialakították, kiemelkedő részein bevonták a fedőanyaggal és a hagyományos módszer szerint kézzel nyomták rá a kelmére. A fedőanyag száradás után elzárta a mintázott felületet. A kék színhez használt festéket az indigó növény leveleiben és gyökereiben jelenlevő indoxil-glükozidból, az indikánból állították elő. A kékfestés eljárásában a szigetelő anyaggal kezelt kelmét festőkádba (a magyar kékfestők szóhasználata szerint küpába merítették, amely vasgáliccal és mésszel redukált indigót tartalmazott. A kelmén a levegőn történt szárítás közben fejlődött ki a kék szín azokon a helyeken, ahol a kelmét nem fedte a szigetelő bevonat. Minél többször ismételték meg az eljárást, annál mélyebb kék színt kaptak. Száradás után 1–3%-os kénsavas-sósavas fürdőben lemaratták a fedőanyagot, amely alól előtűnt az eredeti fehér minta kék alapon. A minták színének változatait – sárga, zöld, narancs, kék – a fedőanyagba kevert pácokkal és utólagos fürdőkkel érték el, ezek titkolt eljárások voltak.
Workroom of bluedye master Mr. Rezső Perényi in Kecel.
Cím(ek), nyelv | |
---|---|
nyelv | magyar |
nyelv | angol |
Tárgy, tartalom, célközönség | |
tárgy | Kékfestő Múzeum fotóanyaga |
tárgy | ipartörténet |
tárgy | múzeumtörténet |
tárgy | kékfestés |
Személyek, testületek | |
létrehozó/szerző | Tóth Sándorné |
Tér- és időbeli vonatkozás | |
kiadás/létrehozás helye | Kecel |
térbeli vonatkozás | Kecel |
az eredeti tárgy földrajzi fekvése | Pápa |
időbeli vonatkozás | 1988. november 28. |
Jellemzők | |
hordozó | papír |
méret | 12x8,5 cm |
kép színe | színes |
formátum | jpeg |
Jogi információk | |
jogtulajdonos | Gróf Esterházy Károly Múzeum, Pápa |
hozzáférési jogok | Kutatási engedéllyel hozzáférhető |
Forrás, azonosítók | |
forrás | Gróf Esterházy Károly Múzeum, Kékfestő Múzeum fotótár |
leltári szám/regisztrációs szám | 3317. |
leltári szám/regisztrációs szám | 3318. |
leltári szám/regisztrációs szám | 3319. |
leltári szám/regisztrációs szám | 3320. |
leltári szám/regisztrációs szám | 3321. |
leltári szám/regisztrációs szám | 3322. |
leltári szám/regisztrációs szám | 3323. |