A gótika művészete III.

Itália gótikus művészete és kapcsolatai

szöveg

Itália művészetében a gótikus stíluskorszak nagyjából a XIII-XIV. századra esett, s jellegét tekintve határozottan elkülönült a francia és a német igazodású művészeti fejlődéstől. Ennek egyik fő alap oka e három nagy stílusterület társadalmi fejlődésének különbözőségéből fakadt. Franciaországban a feudális királyság intézménye megteremtette az új stílus, a gótika társadalmi előfeltételeit. Németországban ez nem történt meg. Ott a feltörekvő polgári rend központi hatalom híján arra kényszerült, hogy nagy területeket behálózó városszövetségek révén biztosítsa társadalmi jogait a feudálisokkal szemben. Itália azonban - központi fekvésénél, sajátos földrajzi adottságainál és változatos táji alkatánál fogva - gazdasági és társadalmi szempontból még Németországnál is megosztottabb volt. A sokszálú, egymást keresztező társadalmi érdekek szövevénye sem egységes központi hatalom létrejöttének, sem átfogóbb városszövetségek kialakulásának nem kedvezett. Földje továbbra is viszonylag kis kiterjedésű feudális birtoktestek és városállamok állandóan változó méretű, jelentőségű, társadalmi arculatú halmazából állott, s ez a sokrétűség térben és időben híven tükröződött a művészetek területén is.

Cím(ek), nyelv
része Művészettörténet
része Bors-Honty művészeti könyvtár
nyelv magyar
Tárgy, tartalom, célközönség
tárgy A gótika művészete III.
tárgy Csemegi József
tárgy könyv
tartalomjegyzék
KÉPEK JEGYZÉKE
1. Pisa, a Campo Santo udvara (1278)
2. Firenze, Palazzo Vecchio (1298-1320)
3. Firenze, a székesegyház hosszának metszete
4. Firenze, a székesegyház alaprajza
5. Firenze, a székesegyház látképe
6. A milánói székesegyház (ép. 1386-tól)
7. Firenze, a Sta Croce hosszházának metszete
8. Firenze, a Sta Croce alaprajza
9. Firenze, a Sta Croce templom belső képe (ép. 1295-től)
10. Firenze, a Sta Maria Novella bazilika belső képe (ép. 1278-tól)
11. Velence, a doge-palota látképe (XIV. sz.), a San Marco bazilikával és a Campanilével
12. Velence, Cà d'Oro (1421-1440)
13. Palermo, a székesegyház déli előcsarnoka (1453)
14. Nicola Pisano: mellvédlap a pisai baptisterium szószékéről
15. Giovanni Pisano: mellvédlap a pistoiai S. Andrea templom szószékéről
16. Giovanni Pisano: a pistoiai S. Andrea templom szószéke (1301)
17. Arnolfo di Cambio: De Bray bíboros síremléke az orviteói S. Domenicóban (1282)
18. Pacio és Giovanni Bertini: Anjou (Bölcs) Róbert nápolyi király síremléke (Nápoly, Sta Chiara, 1343 után)
19. Andrea Pisano: Domborművek a firenzei székesegyház campaniléjéről (1334 után)
20. Andrea Pisano: A firenzei székesegyház keresztelőkápolnájának déli kapuja (1330-1336)
21. Orvieto, a székesegyház homlokzata (XIV. sz.)
22. Andrea Orcagna: a firenzei Orsanmichele főoltára (1349-1359)
23. Andrea Orcagna: a firenzei Orsanmichele főoltárának hátlapja
24. Can Grande della Scala lovasszobra veronai síremlékén
25. Verona, Can Grande della Scala síremléke (XIV. sz. első fele)
26. Giotto: Szent Ferenc a madaraknak prédikál (Assisi, S. Francesco, XIII. sz. vége)
27. Padova, a Capella dell'Arena belső képe Giotto freskóival (1305)
28. Giotto: Krisztus siratása (Padova, Capella dell'Arena)
29. Giotto: Szent Ferenc halála (Firenze, Sta Croce, Bardi-kápolna, 1317 után)
30. Duccio: Maestà (Siena, dóm-múzeum, 1308-1311)
31. Simone Martini és Lippo Memmi: Angyali üdvözlet (Firenze, Uffizi, 1333)
32. Ambrogio Lorenzetti: A jó kormányzat (freskórészlet a sienai városházából, 1335 után)
teljes tartalomjegyzék
Személyek, testületek
létrehozó/szerző Csemegi József
kiadó Gondolat
kiadó Képzőművészeti Alap
Tér- és időbeli vonatkozás
kiadás/létrehozás helye Budapest
térbeli vonatkozás Budapest
az eredeti tárgy földrajzi fekvése Kaposvár
létrehozás dátuma 1961-01-01
időbeli vonatkozás 1961
Jellemzők
hordozó papír
méret 49 p
formátum jpeg
Jogi információk
jogtulajdonos Együd Árpád Kulturális Központ
hozzáférési jogok Kutatási engedéllyel hozzáférhető
Forrás, azonosítók
forrás http://egyud.kaposvar.hu/
leltári szám/regisztrációs szám BHMK.0456