Indóház (Szolnok)
1847. szeptember 1-jén adták át a Pest-Szolnok vasútvonalat. A vonalat eredetileg a város déi felére tervezték. Itt akarták átvezetni a Tiszán, így itt épült fel a város első vasútállomás, az Indóház. Szolnok határában 1845 őszén kezdték meg a vasútvonal által érintett területek kisajátítását. A vasútépítés magánházak mellett az újvársoi iskola épületét is érintette. Az iskola a Magyar Középponti Vasúti Társaság költségén a régi helyétől alig távolabb épült újjá.1846. október 17-én állapodott meg a vasút és a Magyar Kamara képviselői, hogy a vasúttársaság a kikötő felső részén a Kincstár számára megfelelő rakodóteret biztosít. Az Ó-Szolnok vasútállomás épülete Wilhelm Paul Sprenger (1798-1854) építészmérnök tervei alapján készült. A kivitelezője a fővárosi Ziterbarth Mátyás volt (1803-1867). A klasszicista stílusú egyemeletes épület kontyolt nyeregtetetű, melynek középtengelyében huszártorony magasodik. A téglalap alakú épület kéttraktusos elrendezésű volt. A belső beosztást az idők folyamán többszr átalakították. A földszinten kapott helyet a pénztár, a poggyászfeladó, a csomagmegőrzés, az emeletn epdig az alkalmazottak irodái helyezkedtek el. Az Indóház épületegyütteséhez tartozott a fából készült vonatfogadó csarnok, háromkút és két tolópad, valamint a ma is látható faraktár és a vízház, amely 1850 és 1870 között épült romantikus stílusban.
Railway Station, Szolnok, Hungary
Cím(ek), nyelv | |
---|---|
nyelv | magyar |
Tárgy, tartalom, célközönség | |
tárgy | Indóház |
célközönség | általános |
Személyek, testületek | |
létrehozó/szerző | Kósa Károly |
kiadó | Verseghy Ferenc Könyvtár |
Tér- és időbeli vonatkozás | |
térbeli vonatkozás | Szolnok |
időbeli vonatkozás | 1847 |
Jellemzők | |
hordozó | nitrocellulóz |
méret | 24x36 mm |
kép színe | színes |
formátum | jpeg |
Jogi információk | |
jogtulajdonos | Verseghy Ferenc Könyvtár |
hozzáférési jogok | Ingyenes hozzáférés |