Óbudai Hajógyári Vendéglő
Az 1829-ben alapított Első Duna-gőzhajózási Társaság – DGT (németül: Erste Donau-Dampfschiffahrts-Gesellschaft – DDSG) – együttes rövidítéssel: DGT/DDSG 1835-ben hajógyárat alapított Óbudán. A gyár berendezéseinek telepítését Rober John Fowles angol hajóépítő vezette. Az első itt épített hajót, a 400 személyes befogadóképességű Árpád oldalkerekes gőzhajót 1836-ban bocsátották vízre, 1838-tól a személyhajók mellett uszályokat és vontatókat is gyártottak, 1839-ben itt készült a kontinentális Európa első fém (acél) testű hajója, a Sophie. Budapest egyik legrégibb nagyüzeme volt az Óbudai Hajógyár. Gróf Széchenyi István kezdeményezésére jött létre 1835-ben, amikor az Első Duna-gőzhajózási Társaság (DGT/DDSG) az Óbudai-szigetet megszerezte. 1844. augusztus 10-én a Széchenyi nevét viselő gőzhajó avatásán itt hangzott fel először nemzeti imádságunk, a Magyar Himnusz nyilvános közünnepen. Az 1890-es évek elejére a DGT/DDSG monopol helyzete véget ért, sorra alakultak a kisebb-nagyobb hajózási vállalatok, így az 1894-ben, Újpesten alapított Magyar Folyam- és Tengerhajózási Rt. már komoly versenytársa volt a DGT/DDSG-nek. Az osztrák hajók inkább Óbudán, míg a magyar hajók főként Újpesten épültek. 1914-ben vontatóhajókat, 1917-ben 4 tengeralattjárót készítettek a gyárban. 1938-ban, Ausztria bekebelezése (az Anschluss) után a gyár német tulajdonba került. A háború végén a gyár hadizsákmányként 1953-ig szovjet tulajdonba került, majd a háborús jóvátételi szállításokat fokozatosan felváltották a kereskedelmi szerződések. Sorozatban gyártották a vontató-, személy-, tolóhajókat, néhány jégtörőt is. Közülük jó néhány még ma is közlekedik Magyarországon és külföldön. 1962-től az Óbudai Hajógyár öt másik gyárral a Magyar Hajó- és Darugyár (MHD), majd 1985-től a Ganz-Danubius Hajó- és Darugyár üzemegysége lett. Az itt dolgozók legendásak voltak a nagyon magas szintű szakmai tekintélyükről. Generációk adták tovább egymásnak a szakmai tudást. 1988-ban megalakult a GD Óbudai Hajóépítő Rt., de az üzleti terveket nem sikerült valóra váltani, így 1992 és 1999 között megtörtént a cég végelszámolása. 2000-ben – 165 éves léte után – törölték a cégjegyzékből.
Cím(ek), nyelv | |
---|---|
nyelv | magyar |
Tárgy, tartalom, célközönség | |
tárgy | MKVM |
tárgy | vendéglátás-történet |
tárgy | vendéglátóipar |
tárgy | hajógyár |
tárgy | hajó |
Tér- és időbeli vonatkozás | |
térbeli vonatkozás | 1930-as évek |
az eredeti tárgy földrajzi fekvése | Budapest |
időbeli vonatkozás | Budapest Óbuda Hajógyár |
Jellemzők | |
hordozó | papír |
méret | 9 x 13 cm |
kép színe | fekete-fehér |
formátum | jpeg |
Jogi információk | |
jogtulajdonos | MKVM |
hozzáférési jogok | Kutatási engedéllyel hozzáférhető |
Forrás, azonosítók | |
forrás | MKVM |
leltári szám/regisztrációs szám | VF_31902 |
leltári szám/regisztrációs szám | VIP_28_a_E_O-ZS |