A középkor alkonya
A történetírást mindig sokkal jobban foglalkoztatja a kezdeteknek a kérdése, mint a hanyatlásé és a bukásé. Bármilyen korszakról van is szó, azt szoktuk vizsgálni, hogy mit ígér a következő korszaknak. Hérodotosz óta, sőt már régebbtől fogva, a családok, a nemzetek, a királyságok, a társadalmi formák és az eszmék eredete foglalkoztatja a leginkább az emberi szellemet. A középkori történelemben például oly szorgosan kerestük a modern kultúra gyökereit, hogy már-már úgy látszik: a középkor alig több, mint a reneszánsz előjátéka. Pedig a történelemben, miként a természetben is, egyenlő súlya van születésnek és halálnak. A civilizáció túlérett formáinak látványa legalább annyi felismerést kínál, mint a friss formák növekedése. És néha rá kell ébrednünk, hogy egy kor, amelyben eddig főként az új eszmék születését kerestük, valójában az elfakulás és hervadás időszaka. Az olvasó kezében lévő könyv a XIV. és XV. század történelmét tárgyalja, s lezáró korszaknak, a középkor végének tekinti e századokat. E felfogás akkor alakult ki a szerzőben, amikor megkísérelte mélyebben megérteni a Van Eyck testvéreknek és kortársaiknak a művészetét, vagyis igyekezett a kor életének teljes összefüggésében látni alkotásaikat, s ily módon kibogozni azok jelentését. Eközben bebizonyosodott számára, hogy a korszak civilizációjának különböző megnyilvánulásaira sokkal jellemzőbb az, ami a múlthoz köti őket, mint a jövő bennük rejlő csírája. Akkor sikerül a legjobban felbecsülnünk a művészek jelentőségét, de a teológusokét, a költőkét, a krónikásokét, a fejedelmekét és államférfiakét is, ha nem az eljövendő kultúra hírnökeinek tekintjük őket, hanem a régi betetőzőinek és lezáróinak.
Cím(ek), nyelv | |
---|---|
része | Bors-Honty művészeti könyvtár |
nyelv | magyar |
Tárgy, tartalom, célközönség | |
tárgy | A középkor alkonya |
tárgy | Johan Huizinga |
tárgy | könyv |
tartalomjegyzék | 1. Előszó teljes tartalomjegyzék2. Az élet feszültsége 3. A magasztos élet eszménye és a pesszimizmus 4. A társadalom hierarchikus felfogása 5. A lovagi eszme 6. A hősiesség és a szerelem álma 7. Lovagrendek és fogadalmak 8. Lovagi eszmék a politikában és a háborúban 9. Stilizált szerelem 10. A szerelem szabályai 11. Az idilli életszemlélet 12. A halál víziója 13. A képekben kikristályosodó vallásos gondolat 14. A hitélet típusai 15. Vallásos érzékenység és vallásos képzelet 16. A szimbolikus gondolkodásmód hanyatlása 17. A "realizmus" hatásai 18. Túl a képzelet határain 19. A gondolkodás formái és a mindennapi élet 20. Művészet és élet 21. Az esztétikai érzés 22. Kép és szó 23. Szó és kép 24. Az új forma eljövetele 25. Jegyzetek (Vidrányi Katalin) 26. Utószó (Klaniczay Gábor) 27. A képek jegyzéke (Urbach Zsuzsa) 28. Névmutató |
Személyek, testületek | |
létrehozó/szerző | Johan Huizinga |
kiadó | Helikon Kiadó |
Tér- és időbeli vonatkozás | |
kiadás/létrehozás helye | Budapest |
térbeli vonatkozás | Budapest |
az eredeti tárgy földrajzi fekvése | Kaposvár |
létrehozás dátuma | 1982-01-01 |
időbeli vonatkozás | 1982 |
Jellemzők | |
hordozó | papír |
méret | 334 |
formátum | jpeg |
Jogi információk | |
jogtulajdonos | Együd Árpád Kulturális Központ |
hozzáférési jogok | Kutatási engedéllyel hozzáférhető |
Forrás, azonosítók | |
forrás | http://egyud.kaposvar.hu/ |
leltári szám/regisztrációs szám | BHMK.0552 |