Triptichon
Oltárkép, olaj táblaképek kompozíciója
Máger Ágnes : Triptichon A művésznő férje révén ápol szoros kapcsolatot Sümeggel. Végvári Lajos /1919-2004/ művészettörténész Sümegen érettségizett, majd a budapesti Pázmány Péter Katolikus Egyetemen folytatta tanulmányait, volt a Szépművészeti Múzeum főigazgató-helyettese, s tanított az Eötvös Lóránd Tudományegyetemen és a Képzőművészeti Főiskolán is. Munkássága során - a rendszeres múzeumi munka mellett-folyamatosan publikált és kutatómunkát folytatott. Több mint negyven könyve jelent meg, köztük Sümeg műemlékeiről, és a sümegi Urunk Mennybemenetele plébániatemplom híres Maulbertsch-freskóiról is. Máger Ágnes festőművészről: "A művészet komplexitását érzékeny műveltséggel valló alkotó pályáját a képzőművészet, zene, színház, irodalom szinte egyenrangú érintettséggel formálta. Ebből fakadóan, a világról és benne az emberről gondolkodó művészeti attitűdjét át meg átszövi mindezen dolgok szellemi transzparenciája. Mestereitől megtanulta a színes festőiség belső érzelmekre is figyelő mesterségbeli fortélyait. {...} Az erkölcsi-szakmai tradíció tisztelete sugárzik át művein is: panteisztikus tájképein, zenét, színházi karaktereket idéző táblaképen, könnyed vázlatain, a bibliai jelenetek figyelmező drámáiban. A természet fensége lelkén átszűrt lényegének megjelenítése, gyorsan múló és változó szépségeinek képi idézése, az emberi lét gyengeségeinek ostorozása, a történelmi sorsfordulók előtti tisztelgés, a keresztény mítosz jeleneteinek megformálása, a morális munkák kihívásai más és más alkotói hozzáállást és módot indukáltak a művészetében. Ezekhez igazította hitelesen képről képre művei világának változatosságát, a lokális és fényszíneknek, a világosságnak és a sötétségnek, mint metaforikus erőknek is a tudatos alkalmazását. Feloldást vagy éppen ítéletet hozó szárnyas angyalai, szférikus fényekben fürdő biblikus látomásai, a mítoszok legendás hősei, mind az emberi lélek heroikus küzdelmét, esendőségét, szépségét példázzák." (Dr. Dobrik István írása). A hármas szárnyas oltárkép, paravánszerűen kinyitható, tervszerű struktúrában és kompozícióban építkezve mutat bibliai jeleneteket. Az egyes táblaképek kidolgozott témái önállóan is megállnák a helyüket, de így egységes oltárképpé komponálva, még emelkedettebb, és szintézisében transzcendentálisabb üzenetet sugallnak.
Winged altar-piece, triptych, introducing biblical scenes, created by paintress Ágnes Máger.
Cím(ek), nyelv | |
---|---|
nyelv | magyar |
nyelv | angol |
Tárgy, tartalom, célközönség | |
tárgy | Művelődéstörténet XX. sz. |
tárgy | Művészettörténet XX. sz. |
tárgy | Festészet |
tárgy | Végvári Lajos élete |
tárgy | Máger Ágnes művészete |
tárgy | Sümegi Városi Múzeum Egyháztörténeti külüngyűjteménye |
tárgy | Helytörténet XX. sz. |
célközönség | általános |
Személyek, testületek | |
létrehozó/szerző | Máger Ágnes |
Tér- és időbeli vonatkozás | |
térbeli vonatkozás | Sümeg |
az eredeti tárgy földrajzi fekvése | Sümeg |
Jellemzők | |
hordozó | vászon |
kép színe | színes |
formátum | jpeg |
Jogi információk | |
jogtulajdonos | Kisfaludy Sándor Emlékház |
hozzáférési jogok | Fizetős hozzáférés |
Forrás, azonosítók | |
forrás | Kisfaludy Sándor Emlékház |