100 spanyol peseta 1953. április 7.

kép

Ez a 100 pesetás típus Francisco Paulino Hermenegildo Teódulo Franco y Bahamonde Salgado Pardo de Andrade ( 1892. december 4. Ferrol - 1975. november 20. Madrid ) generalisszimusz, spanyol diktátor polgárháborús győzelme után a negyedik ilyen címletértékű bankjegy volt, amit a Banco de Espana kibocsájtott. A jegybank címletsora ekkor 1, 5, 25, 50, 100, 500 és 1000 pesetásból állt, jellemző, hogy a különféle dizájnú címleteket általában viszonylag rövid idő eltelte után, kb. 2-8 évente lecserélték. Az 1953. április 7-i dátummal nyomtatott, de ténylegesen csak 1955. május 13.-tól forgalomba került 100 pesetás előoldalán Julio Romero de Torres ( Córdoba 1874. november 9. - Córdoba 1930. május 10. ) spanyol festő portréja látható. Romero de Torres apja, Rafael Romero Barros ugyancsak híres piktor volt. Julio művészetében többféle stílus keveredett, közülük a realizmus és az impresszionizmus hatása a legkiemelkedőbb. 1914-ben költözött szülővárosából Madridba, ahol a főváros pezsgő intellektuális közegének hatása alá került, a Nuevo Levante kávéház törzsvendége lett. Leginkább Rubén Darío (1867-1916) a nicaraguai származású költő és Ramón María del Valle-Inclán y de la Peña (1866-1936) drámaíró, novellista munkássága befolyásolta őt. Az első világháború idején a szövetségesek oldalán harcolt önkéntes pilótaként. Córdobai házában ma a róla elnevezett Julio Romero de Torres Múzeum működik, mely saját alkotásain kívül ( Amor místico y amor profano, El Poema de Córdoba, Marta y María, La saeta, Cante hondo, La consagración de la copla, Carmen és a La chiquita piconera ) olyan kiemelkedő festők műveivel is büszkélkedhet, mint Francisco de Zurbarán (1598-1664), Alejo Fernández (1475-1545), Antonio del Castillo y Saavedra (1616-1668) és Juan de Valdés Leal (1622-1690). A portrét guilloche mintájú, gyümölcsábrázolással kiegészített dekoratív keret övezi, tőle balra a feliratok alatti alapnyomatban a Franco uralma alatt bevezetett spanyol címer, a "Szent János sas" látható karmaiban Spanyolország címerpajzsával. A sas Szent János apostol, evangelista szimbóluma, melynek szárnyalása, magas röpte, Napra figyelő tekintete jól kifejezik János, "a tanítvány, akit Jézus szeretett" sajátságait. Hispán földön Kasztíliai Izabella ( Isabel la Católica ) kasztíliai és leóni királynő ( 1474 - 1504 ) és férje, II. Ferdinánd Aragónia királya ( 1479-1516 ), kasztíliai és leóni régens ( 1504-1516 ), a Spanyolországot házasságkötésükkel megteremtő "Katolikus Királyok" ( Reyes Católicos ) 1475 -ös egyesített címerén jelent meg először. Az bankjegyen látható megkoronázott címerpajzs első negyedében ( bal, heraldikai jobb felső sarok ) a Kasztíliai Királyság címere, egy várkastély ( castillo = kastély, vár, ebből ered a spanyol "Castilia" elnevezés) látható, a második negyedben (a jobb, heraldikai bal felső sarok ) egy oroszlán, León Királyság címere ( "león" spanyolul oroszlánt jelent), a bal ( heraldikai jobb ) alsó negyedben függőleges vörös-arany sávozás, az Aragóniai Királyság címere, mellette arany láncokból formázott pajzs, a Navarrai Királyság címere, alul, középen gránátalma, Granada jelképe. Ezen területek egyesítésévek jött létre Spanyolország. A pajzsot "Héraklész oszlopai" ( a gibraltári szoros jelképe ) fogják közre, rajtuk szalagon "PLVS VLTRA" ( "TOVÁBB ELŐRE" ) felirat, V. Károly német - római császár ( 1519-1556 ) és spanyol király ( 1516-1556 ) jelmondata. A címerpajzs alatt járom ( spanyolul "yugo" ), valamint nyílvesszők ( "las flechas" ) a gordiuszi csomó ( spanyolul "nudo gordiano" ) által egybekötve, ezek egyszerre a Katolikus Királyok ( a járom Izabella, a nyilak Ferdinánd ) és a falangisták jelvényei. A sas feje mellett szalagon a francói Spanyolország jelmondata: UNA GRANDE LIBRE. Másik alakja: "Espana una, grande y libre!" - "Egységes, nagy és szabad Spanyolország!" Magyarázata: UNA: egységes Spanyolország, a decentralizáció és a katalán, baszk autonómiatörekvések elutasítása. GRANDE: nagy Spanyolország, utalás a hajdani spanyol világbirodalomra, s ennek az örökségnek az üzenete a jelen számára. LIBRE: a külső, francói olvasatban zsidó-szabadkőműves-kommunista-liberális befolyástól szabad Spanyolország. A hátoldalon Romero de Torres 1929-es "La Fuensanta" című, korsóra támaszkodó fiatal nőt ábrázoló, gyümölcsök keretezte festménye látható. Hitelesítő aláírások: El Gobernador: Don Joaquín Benjumea Burín ( a spanyol jegybank, a Banco de Espana kormányzója 1951 szeptembere és 1963 decembere között. ), El Interventor: Antonio Victoriano Martín Martín és egy azonosítatlan pénztáros ( El Cajero ). Feliratok, előoldal: " El Banco de España pagara al portador Cien Pesetas. Madrid, 7 de Abril de 1953." Hátoldal: "Banco de Espana. Cien Pesetas." A bankjegy 1955. május 13. és 1978. május 10. között volt forgalomban. A Banco de Espana megbízásából a madridi pénzjegynyomda, a Fábrica Nacional de Moneda y Timbre összesen 980 millió darabot gyártott belőle.

Spain 100 Pesetas issue of 7. April 1953. (13. May 1955.). Portrait of Julio Romero de Torres (1874 - 1930), a famous Spanish painter on front, "La Fuensanta", 1929, painting by Julio Romeo de Torres on back.

Cím(ek), nyelv
nyelv spanyol
Tárgy, tartalom, célközönség
tárgy bankjegy
tárgy Vízjeles ( Julio Romero de Torres kedvenc női modelljének profilja. ) bankjegypapír
Személyek, testületek
létrehozó/szerző Banco de Espana
kiadó Banco de Espana
közreműködő Fábrica Nacional de Moneda y Timbre, Madrid, a bankjegytípust gyártó nyomda., Jose López Sánchez, a bankjegy tervezője.
Tér- és időbeli vonatkozás
kiadás/létrehozás helye Madrid
térbeli vonatkozás Spanyolország
az eredeti tárgy földrajzi fekvése Szendrő
hivatalos kibocsátás 1953-04-07
időbeli vonatkozás 1955-1978
Jellemzők
hordozó papír
kép színe színes
formátum jpeg
Jogi információk
jogtulajdonos Magánszemély
hozzáférési jogok Ingyenes hozzáférés
Forrás, azonosítók
forrás Numizmatikai magángyűjtemény
leltári szám/regisztrációs szám 2F3132249 ( A bankjegy sorozatszáma. )