A filmhang esztétikája

Filmművészeti Könyvtár 28.

szöveg

A filmhang esztétikája; e mű alapján a szerző (Lohr Ferenc) 1964 március 26-i kelettel 2857/1964. szám alatt az irodalomtudományok /filmtudományok/ kandidátusa fokozatot nyert.

Cím(ek), nyelv
része Filmművészeti Könyvtár
nyelv magyar
Tárgy, tartalom, célközönség
tárgy filmesztétika
tárgy filmművészet
tárgy filmhang
tárgy szinkron
tartalomjegyzék
Előszó /Újfalussy József/
- A szerző előszava
- Bevezetés

Első rész
I. A vizualizmus:
- A film túlfejlesztette vizuális szemléletét

II. A képsor-esztétika - A megújítandó szemlélet-:
- A kép alkot - a hang regisztrál
- A hangi kultúra alacsony foka és ennek jelei
- A hangzástörténeti fejlődés műszaki - nem művészi

Második rész
- Új esztétikai filmszemlélet:
- Esztétikai vázlat

I. Az élőhang fizikája és jelentőrendszere:
- Az objektív hangjelenség önmagában nem művészet
- Kiválasztott alapjelenségek a fizikai hangtanból
- Fizikai hangterek
- Elhangzás és meghallás

II. A hang viszonya az emberhez - Az élőhang élményanyaga és filmes felhasználása -:
- Jelenségből - kifejezés
- A hang és az ember
- Hangi kifejező-elemek és azok magatartásformái

- A beszéd kifejező ereje
- Egy beszélő
- A beszéd magatartás-formái
- Az indulathangok magatartás-formái
- Két- vagy több beszélő
- Tömeghang
- Állathangok magatartás-formái

- Az ének kifejező ereje

- A zene kifejező ereje:
- A zene hamis felhasználása a filmen
- A zene helyes felhasználása
- Zenés film
- A zene magatartása a filmen
- Új irányzatok a filmzenében
- A zörejek kifejező ereje
- Az elektronikus hangzások kifejezései

III. A hang lélektana a filmen:
- A filmhang mozdulatai
- A hangzások ember helyett szólalnak meg
- A hangzásfajták cserélődnek
- A hangzások fogalmat fejeznek ki
- A hangzások különválnak a képtől
- A hangzások és a látvány ellentétes oldalú szerepeltetése
- A hang emlékeztet
- A hang figyelmeztet
- A hang élményfokozása
- A hang, mint a szokatlanság eszköze
- A hangzások ritmust teremtenek
- Monológfajták kifejezései
- A hangok montázsa
- Több hallópont

Harmadik rész
- Új filmesztétika felépítése- A kép és hang egymásra hatása a filmen -:
- I. A hang tervszerű szerkezeti beillesztése a filmbe:
- A hangosfilm új esztétikai megfogalmazása

II. Hiányzó alkotói szerepkörök:
- Egy kéz - egy alkotó
- Dramaturg és hangdramaturg
- A rendező mint hangrendező
- A zeneszerző helye a filmen
- Hangmérnök és hangoperatőr
- Az összeállító /vágó/ helye a filmben

- III. Új forgatókönyv:
- A technikai forgatókönyv hibái
- A képsor és a hangfolyamat együttműködési fajtái és egymásra találása a forgatókönyvben
- A hangfolyamat a képen kívülről hat, a képpel párhuzamos
- A hang ellenpontos a képpel
- A hang ellentétesen, szembeállítva jellemez
- A képsor és a hangfolyamat szintézise és montázsa

Negyedik rész
- A hangoperatőr alkotó művészete, a filmhang esztétikai megvalósítása:
- A hangfolyamat szerkezeti felépítése, A hangzásfolyam szabályozása
- I. Áttételezés

II. Térbehelyezés, tércsere, hangmozgatás

III. Hangzáselemzés és hangszintézis

IV. Hangfolyam szabályozás - hangszintézis:
- A bontott hanganyagok mozgatása:
- A film hangforrásainak lokalizálása
- Dinamika-fegyelmezés a bontott hangokban
- Bontott hangok színezet-problémái
- Hangzásfajták kapcsolása - hangépítkezés:
- Vertikális hangkapcsolás
- Horizontális folyamatszabályozás
- Tartamszabályozás - téridő-játék

V. Értelmezés hangszabályozással

Ötödik rész
- A hangoperatőr technikai feladatköre:
- I. A "mikrofontól a hangszóróig" elv csődje
- II. A torzításfajták elkülönítése, A torzítás fogalmának helyesbítése
- III. Jelsor-átvitel és védekezés a jeltorzítások ellen

IV. Hangrögzítés monofon-rendszerrel:
- A szakszemélyzet feladata:
- Hangszemélyzet
- Egy műtermi monofon technikával történő hangfelvétel leírása
- Mágneses és fényhangkamera "Szinkron" fogalmak
- Hangtrükkök
- A hang fotokémiai kezelése és a hangtorzítás

V. A rögzített hang életre keltése a filmszínházban:
- A hang fizikai jel-láncolatának második része
- A filmszínház nézőterének befolyása a hangközvetítésre
- Hangvándorlás

Hatodik rész
A filmhang jövője:
- I. Kép és hangtechnikai eredmények:
- A szélesvásznas képsor előnye a normál méretűvel szemben
- Hanglokalizálás és mozgatás
- Fokozatok a kiviteli megoldásokban Perspecta - Sztereofónia - Ambiofónia
- Bevált térhang-eljárások

- II. A film műfaja a jövőben:
- A vizuális fejlődés és a térhang
- Filmkombinációs alkotások
- Összefoglalás
- Felhasznált irodalom
- The sound of the film
teljes tartalomjegyzék
Személyek, testületek
létrehozó/szerző Dr. Taródi-Nagy Béla, lektor, Dr. Újfalussy József, lektor, Lohr Ferenc, szerző (1904-1994)
kiadó Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum
közreműködő Fóti Pál, felelős vezető, Dr. Sallay Gergely, szerkesztő
Tér- és időbeli vonatkozás
kiadás/létrehozás helye Budapest
térbeli vonatkozás Magyarország, Budapest
az eredeti tárgy földrajzi fekvése Budapest
létrehozás dátuma 1966-01-01
Jellemzők
hordozó papír
méret 355 p.
méret 20 cm
formátum pdf
Jogi információk
jogtulajdonos Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum
hozzáférési jogok Fizetős hozzáférés
Forrás, azonosítók
forrás Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum
azonosító ISSN 0428-3805