A filmhang esztétikája
Filmművészeti Könyvtár 28.
szöveg
A filmhang esztétikája; e mű alapján a szerző (Lohr Ferenc) 1964 március 26-i kelettel 2857/1964. szám alatt az irodalomtudományok /filmtudományok/ kandidátusa fokozatot nyert.
Cím(ek), nyelv | |
---|---|
része | Filmművészeti Könyvtár |
nyelv | magyar |
Tárgy, tartalom, célközönség | |
tárgy | filmesztétika |
tárgy | filmművészet |
tárgy | filmhang |
tárgy | szinkron |
tartalomjegyzék | Előszó /Újfalussy József/ teljes tartalomjegyzék- A szerző előszava - Bevezetés Első rész I. A vizualizmus: - A film túlfejlesztette vizuális szemléletét II. A képsor-esztétika - A megújítandó szemlélet-: - A kép alkot - a hang regisztrál - A hangi kultúra alacsony foka és ennek jelei - A hangzástörténeti fejlődés műszaki - nem művészi Második rész - Új esztétikai filmszemlélet: - Esztétikai vázlat I. Az élőhang fizikája és jelentőrendszere: - Az objektív hangjelenség önmagában nem művészet - Kiválasztott alapjelenségek a fizikai hangtanból - Fizikai hangterek - Elhangzás és meghallás II. A hang viszonya az emberhez - Az élőhang élményanyaga és filmes felhasználása -: - Jelenségből - kifejezés - A hang és az ember - Hangi kifejező-elemek és azok magatartásformái - A beszéd kifejező ereje - Egy beszélő - A beszéd magatartás-formái - Az indulathangok magatartás-formái - Két- vagy több beszélő - Tömeghang - Állathangok magatartás-formái - Az ének kifejező ereje - A zene kifejező ereje: - A zene hamis felhasználása a filmen - A zene helyes felhasználása - Zenés film - A zene magatartása a filmen - Új irányzatok a filmzenében - A zörejek kifejező ereje - Az elektronikus hangzások kifejezései III. A hang lélektana a filmen: - A filmhang mozdulatai - A hangzások ember helyett szólalnak meg - A hangzásfajták cserélődnek - A hangzások fogalmat fejeznek ki - A hangzások különválnak a képtől - A hangzások és a látvány ellentétes oldalú szerepeltetése - A hang emlékeztet - A hang figyelmeztet - A hang élményfokozása - A hang, mint a szokatlanság eszköze - A hangzások ritmust teremtenek - Monológfajták kifejezései - A hangok montázsa - Több hallópont Harmadik rész - Új filmesztétika felépítése- A kép és hang egymásra hatása a filmen -: - I. A hang tervszerű szerkezeti beillesztése a filmbe: - A hangosfilm új esztétikai megfogalmazása II. Hiányzó alkotói szerepkörök: - Egy kéz - egy alkotó - Dramaturg és hangdramaturg - A rendező mint hangrendező - A zeneszerző helye a filmen - Hangmérnök és hangoperatőr - Az összeállító /vágó/ helye a filmben - III. Új forgatókönyv: - A technikai forgatókönyv hibái - A képsor és a hangfolyamat együttműködési fajtái és egymásra találása a forgatókönyvben - A hangfolyamat a képen kívülről hat, a képpel párhuzamos - A hang ellenpontos a képpel - A hang ellentétesen, szembeállítva jellemez - A képsor és a hangfolyamat szintézise és montázsa Negyedik rész - A hangoperatőr alkotó művészete, a filmhang esztétikai megvalósítása: - A hangfolyamat szerkezeti felépítése, A hangzásfolyam szabályozása - I. Áttételezés II. Térbehelyezés, tércsere, hangmozgatás III. Hangzáselemzés és hangszintézis IV. Hangfolyam szabályozás - hangszintézis: - A bontott hanganyagok mozgatása: - A film hangforrásainak lokalizálása - Dinamika-fegyelmezés a bontott hangokban - Bontott hangok színezet-problémái - Hangzásfajták kapcsolása - hangépítkezés: - Vertikális hangkapcsolás - Horizontális folyamatszabályozás - Tartamszabályozás - téridő-játék V. Értelmezés hangszabályozással Ötödik rész - A hangoperatőr technikai feladatköre: - I. A "mikrofontól a hangszóróig" elv csődje - II. A torzításfajták elkülönítése, A torzítás fogalmának helyesbítése - III. Jelsor-átvitel és védekezés a jeltorzítások ellen IV. Hangrögzítés monofon-rendszerrel: - A szakszemélyzet feladata: - Hangszemélyzet - Egy műtermi monofon technikával történő hangfelvétel leírása - Mágneses és fényhangkamera "Szinkron" fogalmak - Hangtrükkök - A hang fotokémiai kezelése és a hangtorzítás V. A rögzített hang életre keltése a filmszínházban: - A hang fizikai jel-láncolatának második része - A filmszínház nézőterének befolyása a hangközvetítésre - Hangvándorlás Hatodik rész A filmhang jövője: - I. Kép és hangtechnikai eredmények: - A szélesvásznas képsor előnye a normál méretűvel szemben - Hanglokalizálás és mozgatás - Fokozatok a kiviteli megoldásokban Perspecta - Sztereofónia - Ambiofónia - Bevált térhang-eljárások - II. A film műfaja a jövőben: - A vizuális fejlődés és a térhang - Filmkombinációs alkotások - Összefoglalás - Felhasznált irodalom - The sound of the film |
Személyek, testületek | |
létrehozó/szerző | Dr. Taródi-Nagy Béla, lektor, Dr. Újfalussy József, lektor, Lohr Ferenc, szerző (1904-1994) |
kiadó | Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum |
közreműködő | Fóti Pál, felelős vezető, Dr. Sallay Gergely, szerkesztő |
Tér- és időbeli vonatkozás | |
kiadás/létrehozás helye | Budapest |
térbeli vonatkozás | Magyarország, Budapest |
az eredeti tárgy földrajzi fekvése | Budapest |
létrehozás dátuma | 1966-01-01 |
Jellemzők | |
hordozó | papír |
méret | 355 p. |
méret | 20 cm |
formátum | |
Jogi információk | |
jogtulajdonos | Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum |
hozzáférési jogok | Fizetős hozzáférés |
Forrás, azonosítók | |
forrás | Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum |
azonosító | ISSN 0428-3805 |