A film fogalma

A sajátság természetrajza

szöveg

A film fogalma: A sajátság természetrajza (szerkesztette: Forgács Iván)

Cím(ek), nyelv
nyelv magyar
Tárgy, tartalom, célközönség
tárgy filmművészet
tárgy filmesztétika
tárgy filmszemiotika
tárgy strukturalizmus
tartalomjegyzék
Bevezetés

Ontológia + Fenomenológia = Filmológia:
- A valóság mása vagy más valóság:
- Tényleges és ábrázolt valóság
- Valós és valószerű
- A tárgy és képe hasonlósága
- Azonosság vagy különbözőség

Historio(szemio)gráfia:
- Cselekmény, elbeszélés, képmező:
- A színpad vonzásában
- A cselekmény a középpontba kerül
- A cselekmény halott (?), éljen a cselekmény!
- A már-nem irodalmi és még-nem filmi
- A látvány tartománya:
- Az érzékenységről
- A mélységélesség a hangosfilmben
- Mélységélesség és képminőség
- A szín világa
- A film „nyelvtana"
- Metaforák nyomában
- A filmi kifejezés
- A film „egységei"
- A királyi montázs:
- Az egységek elrendezése
- A nagy szintagmatika
- A tagolás jelölése a filmben
- Az élesvágás
- A trükk nemcsak trükk:
- Különleges filmi eljárások
- Technika és ideológia
- A mélységélességről még egyszer
- A hang tartománya:
- A hangosfilm születése 100 A hangzás kódjai
- A hangzás valószerűsége
- Zene a filmben
- Filmek zenére
- A beszéd funkciója a filmben
- A némafilm „beszédes" nyelve
- Az inzert
- Némafilm/hangosfilm
- Ki beszél itt?
- Én és Ő: A személyiség nyelvtani kategóriája
- Ricciotto Canudo: A film a hetedik művészet
- Luis Delluc: A film sajátossága a fotogénia
- Jean Epstein: A négy dimenziójú film
- Germaine Dulac: A film maradjon tiszta!
- André Bazin: A fenomenológia diadala
- Jean Mitry: Az esztétika és a pszichológia harmonikus házassága
- Noël Burch: A forma kultusza
- Strukturalizmus és szemiotika: a változást hozó hatvanas évek
- Traumatikus egységek a filmben
- A filmi jelölő és jelölt
- A filmkép harmadik jelentése
- A jelölőnél nagyobb egységek a filmben
- A fotogramról
- A harmadik jelentés
- Christian Metz: A film strukturalista szemiológiája
- Nyelv és film
- Új film - új szemiológia
- A generatív filmszemiotika

Szintagmatika:
- A ruházat mint filmbeli kód:
- A mátrixokra szétbontott korpusz leírása
- A korpuszban található osztályok, illetve fajták megoszlása
- A változók osztályozása mátrixok szerint
- A beállításokban található mátrixok és változók száma
- Az értékek megoszlása osztályok szerint
- Tipikus kapcsolatok
- Jegyzetek

Pszicho(szemio)analitika:
- A pszicho/szemio/analitika és a film
- A forgatókönyv tudatalattija:
- Csapások
- Tükör és kulcslyuk:
- A szem metaforája
- A film idealista elmélete
- Szubjektív beállítás
- Tekintetek
- A szemlélés szenvedélye
- A leselkedő további viszontagságai
- A fétis színre lép
- A technika fétise avagy a fétis technizálása
- A képmező fetisizálása
- Oh, elmélet

Episztemológia:
- A film és tudománya:
- A széptan már nem elég
- Visszatérő problémák
- Tudományt a film kutatásában!
- Egy példa, amely talán bizonyít
- Egy diszciplína hajszálerei
- A filmtörténetírás útvesztői:
- A filmtörténet is tudomány?
- Két feltevés, amely előbbre visz
- Ismeretelmélet és önvizsgálat
- A film(történet) tudománya
- „Cinéma" versus „film"
- Film és filmművészet:
- Művészet-e a film?
- Művészet-e a film egyedi megnyilvánulásában?
- Film és filmalkotás
- A sajátosság kérdése
teljes tartalomjegyzék
Személyek, testületek
létrehozó/szerző Haiman Ágnes, borító és tipográfia, Forgács Iván, szerkesztő, Szilágy Gábor, szerző
kiadó Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum
Tér- és időbeli vonatkozás
kiadás/létrehozás helye Budapest
térbeli vonatkozás Magyarország, Budapest
az eredeti tárgy földrajzi fekvése Budapest
létrehozás dátuma 1995-01-01
Jellemzők
hordozó papír
méret 340 p.
méret 20 cm
formátum pdf
Jogi információk
jogtulajdonos Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum
hozzáférési jogok Fizetős hozzáférés
Forrás, azonosítók
forrás Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum
azonosító ISBN 963 7147 22 5