Film és cselekmény
Filmművészeti Könyvtár 68.
szöveg
A szöveg/cselekmény fogalma és modellálása a filmben
Cím(ek), nyelv | |
---|---|
része | Filmművészeti Könyvtár |
nyelv | magyar |
Tárgy, tartalom, célközönség | |
tárgy | tanulmány |
tárgy | filmesztétika |
tárgy | filmművészet |
tárgy | kézirat |
tartalomjegyzék | Bevezetés teljes tartalomjegyzék- A kutatás tárgya - A kutatás módszertana - A kutatás programja - A kutatás fogalmi apparátusa, „nyelve" - A terminológia fogalma és jelentése - A tudományos metanyelv - (Film)műfajelmélet és/vagy (Film)szövegelmélet:Kísérlet a film mint sajátos szövegosztály tipizálására, elbeszélés és cselekmény viszonyának tisztázására - A szöveg - A szövegfogalom meghatározása - A szövegfogalom szinonimái - A szöveg típusai - A típusalkotás általános elvei - A funkcionális-pragmatikus szempontokra épülő szövegtipológia - A kifejezés síkja/a tartalom síkja közötti megkülönböztetésre és a szintaktikai-szemantikai kritériumokra építő tipológia - A filmszövegek tipológiája - A film fogalma szövegtipológiai perspektívában - A filmi elbeszélés két/kettős szintje - Elbeszélés és cselekmény: a (film)szöveg két szintje - Elbeszélés és cselekmény: egy szövegelméleti probléma múltja - Elbeszélés és leírás: a cselekményábrázolás két modalitása - Filmi szövegszint és filmbeli cselekményszint. A rétegek státusza és viszonya - A filmi-filmbeli szövegszint, a filmbeli-nem-filmi cselekményszint és a filmbeli-nem-filmi tudattartalmak szintjének viszonya - A szintek közötti kapcsolatok és megfelelések - A szintek közötti formalizálható kapcsolat - A cselekmény mélyszerkezete: a logisztikai-szemantikai szint grammatikája - A grammatika meghatározása és összetevői - A logikai-szemantikai szerkezet és a (film)cselekményszerkezet grammatikájának közös vonásai - A logikai-szemantikai mélyszerkezet grammatikájának közös vonásai és fogalomrendszere - A logikai-szemantikai mélyszerkezet grammatikája - Morfológia - Az izotópia - Szintaxis - A cselekménykutatástól a cselekmény elméletiéig - Egy (film)cselekménytipológia körvonalai - A (film)cselekmény izotópiáját meghatározó kritériumok. Grammatikalitás és szemanticitás mint az érthető/értelmezhető (film)cselekmény jellemzői A (film)cselekmény grammatikája: - I. Morfológia - A szemémától az aktánsig - Az aktánstól az aktorig - Az aktánsok paradigmatikai viszonyai - A predikátumok osztálya - Az aktanciális modell. A funkcióktól az aktánsokig: a mese morfológiájától a cselekmény grammatikájáig - A funkciók párosítása - A funkciók ismétlődése mint cselekményszerkezeti sajátosság - Az aktanciális szerepek rendszere - A (film)cselekmény alanya - A (film)cselekmény tárgya: a vágy tárgya és a csere eszköze - A (film)cselekmény alanyának és tárgyának viszonya - A (film)cselekmény mozgatója és a (film)cselekmény haszonélvezője - A cselekvő segítője és hátráltatója - A kollektív aktáns - A (film) cselekmény szerkezet egységeinek hierarchiája - A cselekményszerkezet eleminél nagyobb egységei - (Film)cselekmény-grammatika összetevői. II. szintaxis - Elemi szintaktikai műveletek - A (film) cselekmény programok interferenciája - A cselekményalakzat mint nagyobb (film)cselekményszerkezeti egység - Az érték fogalma és státusza a (film)cselekmény grammatikában - Az értékek szintagmatizálása - Az érték vándorlása/cseréje a cselekmény mozgatója és a cselekmény végrehajtója/haszonélvezője között - Az objektív értékek cseréjének topológiája - A transzformáció - A transzformáció fogalmának eltérő értelmezése a cselekménygrammatikában - A szövegek közti transzformációk - A szövegen belüli transzformációk - A modalitás problematikája a cselekménygrammatikában - A modalitás fogalma - Modális prédikátum - modális érték - A modalitások szerepe a (film)cselekmény-grammatikában - Modális struktúrák: I.: (1) és (2): a kompetencia és a performancia - Modális struktúrák: II.: (3): a műveltetés - A valóságra (= az igazságra) vonatkozó modalitások [: a veridikció avagy az igaz állítások] rendszere: [4] - A megismerőtevékenység mint a (film Cselekményen belüli önálló [független] értelmezési szint [izotópia] - A (film)cselekménymozzanatok taxonómiája - Az elemi (film)cselekményegységek [: cselekménymozzanatok] tipológiája - (Film)cselekménymozzanatok A (film)cselekménymodellek jellemző vonásai - A (film)cselekményszerkezet mint elemi struktúra - A (film)cselekményszerkezet mint cselekménymozzanatok sorozata - A (film)cselekményszerkezetek modellálása - A (film)cselekménymodell alkotórészei: [1] a cselekményalakzatok - A (film)cselekménymodell alkotórészei: [2] a (film)cselekmény sémája mint cselekményalakzat típusok rendező elve A cselekvés sor: erőpróbák és erőfeszítések sorozata - Az összeütközés A vita és/vagy összecsapás [:konfliktus] mint alakzat [:forma] - A szerződés - Az értékek cseréje - A (film)cselekményprogramok - Befejezés - Jelmagyarázat - A hivatkozások jegyzéke - Tárgymutató - Névmutató - Angol nyelvű ismertető - Orosz nyelvű ismertető |
Személyek, testületek | |
létrehozó/szerző | Szilágyi Gábor, szerző |
kiadó | Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum |
Tér- és időbeli vonatkozás | |
kiadás/létrehozás helye | Budapest |
térbeli vonatkozás | Magyarország, Budapest |
az eredeti tárgy földrajzi fekvése | Budapest |
létrehozás dátuma | 1983-01-01 |
Jellemzők | |
hordozó | papír |
méret | 387 p. |
méret | 18 cm |
formátum | |
Jogi információk | |
jogtulajdonos | Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum |
hozzáférési jogok | Fizetős hozzáférés |
Forrás, azonosítók | |
forrás | Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum |
azonosító | ISSN 0428-3805 |