Budapest Erzsébet híd
Az eredeti Erzsébet lánchíd a magyar hídépítő mérnökök és a hazai ipar egyedülálló teljesítménye volt. Átadását követően csaknem negyed századig rendszerében világrekorder, hetven éven át Duna-rekorder, és az egyetlen olyan híd, amely a folyót 290 m-es középnyílásával mederpillér nélkül ívelte át. A kiviteli terveket a Kereskedelemügyi Minisztérium hídosztálya készítette Czekelius Aurél irányításával, a Kherndl Antal műegyetemi tanár által kidolgozott statikai számítási rendszer szerint. A láncokat, a sarukat, a lehorgonyzásokat Gállik István, a merevítőtartót és a pályaszerkezetet Beke József mérnökök tervezték. A híd esztétikai megjelenése Nagy Virgil építész munkáját dicséri. A hidat 1903. október 10-én adták át a forgalomnak. A híd a második világháború áldozatává vált: 1945 januárjában a visszavonuló német csapatok felrobbantották. A helyette épült, 10 méterrel szélesebb kábelhidat 1964-ben adták át Sávoly Pál (Budapest, 1893. január 30. – Budapest, 1968. december 20.) Kossuth-díjas (1955) mérnök, statikus, UVATERV szakági főmérnök, Állami Díjas (1965) tervei alapján.
Cím(ek), nyelv | |
---|---|
nyelv | magyar |
Tárgy, tartalom, célközönség | |
tárgy | MKVM |
tárgy | közlekedés |
tárgy | híd |
tárgy | hídépítés |
tárgy | villamos |
Személyek, testületek | |
kiadó | Rotophot r.t. |
Tér- és időbeli vonatkozás | |
kiadás/létrehozás helye | Budapest VI. Liszt Ferenc tér 5. |
térbeli vonatkozás | Budapest Erzsébet-híd |
az eredeti tárgy földrajzi fekvése | Budapest |
időbeli vonatkozás | 1930-as évek |
Jellemzők | |
hordozó | papír |
méret | 9 x 14 cm |
kép színe | fekete-fehér |
formátum | jpeg |
Jogi információk | |
jogtulajdonos | MKVM |
hozzáférési jogok | Kutatási engedéllyel hozzáférhető |
Forrás, azonosítók | |
forrás | MKVM |
leltári szám/regisztrációs szám | VF_28514 |
leltári szám/regisztrációs szám | VIP_27_a_E_H-N_Szálláshelyek |