Keleti Pályaudvar étterme
A Keleti pályaudvar Budapest legforgalmasabb személyvonat pályaudvara. Nevét nemcsak a földrajzi fekvéséről kapta, hanem a keleten fekvő Erdéllyel és a Balkánnal fenntartott kapcsolatra utalva és a Nyugati pályaudvar, akkor még a Bécs-Párizs irányt kiszolgáló nevétől való megkülönböztetésképpen is. Tervezte: Rochlitz Gyula (Nagyrőce, 1825. december 5. – Budapest, 1886. január 18.) építész. Tervezte és vezette a MÁV jelentősebb építkezéseit, úgymint a dunai összekötő vasúti híd, illetve a MÁV Andrássy úti igazgatósági épületének építését. A vasúti vállalat felügyelőjeként indította meg az államvasutak új, központi indóházának tervezését, majd annak főtervezője lett. Mint az építkezés irányítója, végigszolgálta a pályaudvar 1881-ben megkezdett és 1884-ig tartó építkezését. Építői munkásságának elismeréseként a Ferenc József-rend lovagja címmel tüntették ki. Rochlitz Gyula mellszobrát a pályaudvar restijének első vendéglőse készíttette, amelyről sokáig nem tudták, hogy kit ábrázol. A szobrot később az indulási csarnokba helyezték át, ám onnan végleg eltűnt. Az emlékére a MÁV 1959-ben, a pályaudvar megnyitásának hetvenötödik évfordulóján, egy emléktáblát helyezett el az indulási oldalon. A csarnok 44 méter széles, 188 méter hosszú és 31,5 méter magas.
Cím(ek), nyelv | |
---|---|
van változata | VF_41_031_1 |
nyelv | magyar |
Tárgy, tartalom, célközönség | |
tárgy | MKVM |
tárgy | vendéglátás-történet |
tárgy | vendéglátóipar |
tárgy | étterem |
tárgy | belső tér |
tárgy | asztalok |
tárgy | oszlopok |
Tér- és időbeli vonatkozás | |
térbeli vonatkozás | Budapest Keleti Pályaudvar |
az eredeti tárgy földrajzi fekvése | Budapest |
időbeli vonatkozás | 1920-as évek |
Jellemzők | |
hordozó | papír |
méret | 12 x 18 cm |
kép színe | fekete-fehér |
formátum | jpeg |
Jogi információk | |
jogtulajdonos | MKVM |
hozzáférési jogok | Kutatási engedéllyel hozzáférhető |
Forrás, azonosítók | |
forrás | MKVM |
leltári szám/regisztrációs szám | VF_41_031 |
leltári szám/regisztrációs szám | VIP_28_a_E_A-N |