A szovjet filmelmélet története
Filmművészeti Könyvtár 73.
szöveg
A szovjet filmelmélet története (szerkesztette: Kálmán László)
Cím(ek), nyelv | |
---|---|
része | Filmművészeti Könyvtár |
nyelv | magyar |
Tárgy, tartalom, célközönség | |
tárgy | filmművészet |
tárgy | filmtudomány |
tárgy | filmelmélet |
tárgy | filmszemiotika |
tárgy | strukturalizmus |
tárgy | rendező |
tartalomjegyzék | I.rész A szovjet avantgarde teljes tartalomjegyzék- A filmelmélet kezdetei - A gyakorlat nyomában - A korai filmelméletek tendenciája - Filmelmélet a forradalom előtti Oroszországban Források és körülmények: - Film és forradalom - Az intézmények - A futurizmus - A Proletkult - A tudományok ösztönzése - Az orosz formalista iskoláról - Lev Kulesov - A kezdet kezdete - Kettősség és nézetek - Szemjon Tyimosenko - Az újítások közege - Dziga Vertov - Lenin a filmről - Indíttatás - A Filmszem-elmélet - Játék- és nem játékfilm - Az orosz formalista iskola - Előtérben: a forma - Viktor Sklovszkij - Jurij Tinyanov - Borisz Eichenbaum - Szergej Eizenstein - Krónika és agitka - Az eizensteini montázs - A konfliktus-elv - Szergej Eizenstein helye a szovjet avantgarde film elméletében - Vszevolod Pudovkin - Más út? - Forgatókönyv és színészi játék - A hős és a színész - Valentyin Türkin - A FEKSZ - Párthatározat - A változás szükségessége - Egy művészet keletkezése - Általános és sajátos törvényszerűségek - A filmművészet határai II. rész A harmincas és negyvenes évek: - A körülmények változása - A szocializmus megvalósítása -A szocialista realizmus középpontba kerülése - A filmművészet átalakulása - Okok és következmények - Útkereső viták - 1933-tól 1935-ig - Néhány tudományos próbálkozás - Nyikolaj Lebegyev - Szergej Eizenstein továbblépése - Korlátozás és korlátozottság - A hanyatlás III. rész A mai szovjet filmtudomány: - A filmtudomány társadalmi szerepe - Filmtudomány nélkül - A filmtudomány mint művészettudomány és társadalomtudomány - A filmtudomány ösztönzése - A filmtudomány rehabilitációja - Ismét a formanyelv - Film és irodalom - Dokumentáris hitelesség - művészeti igazság - A film szintézise - Dramaturgiai kitekintés - Film és néző - A metafora változása - A szimbólum ellen - Metafora és költőiség - Szemiotikai kutatások - Túl az esztétikán - A nyelv átértelmezése - A struktúra - Jurij Lotman - A pszichoanalitikus strukturalizmus - A gyakorlat követelménye - A folyamatosság - Egyetemesség és gyakorlatiság Jegyzetek: - Felhasznált művek - Idézetek - A magyar nyelvű szakirodalom |
Személyek, testületek | |
létrehozó/szerző | Kálmán László, szerkesztő, Nemes Károly, szerző (1930−2012) |
kiadó | Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum |
közreműködő | Szendrői György, felelős vezető |
Tér- és időbeli vonatkozás | |
kiadás/létrehozás helye | Budapest |
térbeli vonatkozás | Magyarország, Budapest |
az eredeti tárgy földrajzi fekvése | Budapest |
létrehozás dátuma | 1983-01-01 |
Jellemzők | |
hordozó | papír |
méret | 299 p. |
méret | 20 cm |
formátum | |
Jogi információk | |
jogtulajdonos | Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum |
hozzáférési jogok | Fizetős hozzáférés |
Forrás, azonosítók | |
forrás | Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum |
azonosító | ISSN 0428-3805 |