A szovjet filmelmélet története

Filmművészeti Könyvtár 73.

szöveg

A szovjet filmelmélet története (szerkesztette: Kálmán László)

Cím(ek), nyelv
része Filmművészeti Könyvtár
nyelv magyar
Tárgy, tartalom, célközönség
tárgy filmművészet
tárgy filmtudomány
tárgy filmelmélet
tárgy filmszemiotika
tárgy strukturalizmus
tárgy rendező
tartalomjegyzék
I.rész A szovjet avantgarde
- A filmelmélet kezdetei
- A gyakorlat nyomában
- A korai filmelméletek tendenciája
- Filmelmélet a forradalom előtti Oroszországban

Források és körülmények:
- Film és forradalom
- Az intézmények
- A futurizmus
- A Proletkult
- A tudományok ösztönzése
- Az orosz formalista iskoláról

- Lev Kulesov
- A kezdet kezdete
- Kettősség és nézetek

- Szemjon Tyimosenko
- Az újítások közege

- Dziga Vertov
- Lenin a filmről
- Indíttatás
- A Filmszem-elmélet
- Játék- és nem játékfilm

- Az orosz formalista iskola
- Előtérben: a forma
- Viktor Sklovszkij
- Jurij Tinyanov
- Borisz Eichenbaum

- Szergej Eizenstein
- Krónika és agitka
- Az eizensteini montázs
- A konfliktus-elv
- Szergej Eizenstein helye a szovjet avantgarde film elméletében

- Vszevolod Pudovkin
- Más út?
- Forgatókönyv és színészi játék

- A hős és a színész
- Valentyin Türkin
- A FEKSZ
- Párthatározat
- A változás szükségessége

- Egy művészet keletkezése
- Általános és sajátos törvényszerűségek
- A filmművészet határai

II. rész A harmincas és negyvenes évek:
- A körülmények változása
- A szocializmus megvalósítása
-A szocialista realizmus középpontba kerülése

- A filmművészet átalakulása
- Okok és következmények

- Útkereső viták
- 1933-tól 1935-ig

- Néhány tudományos próbálkozás
- Nyikolaj Lebegyev
- Szergej Eizenstein továbblépése

- Korlátozás és korlátozottság
- A hanyatlás

III. rész A mai szovjet filmtudomány:
- A filmtudomány társadalmi szerepe
- Filmtudomány nélkül
- A filmtudomány mint művészettudomány és társadalomtudomány
- A filmtudomány ösztönzése
- A filmtudomány rehabilitációja
- Ismét a formanyelv
- Film és irodalom
- Dokumentáris hitelesség - művészeti igazság
- A film szintézise
- Dramaturgiai kitekintés
- Film és néző

- A metafora változása
- A szimbólum ellen
- Metafora és költőiség

- Szemiotikai kutatások
- Túl az esztétikán
- A nyelv átértelmezése
- A struktúra
- Jurij Lotman
- A pszichoanalitikus strukturalizmus
- A gyakorlat követelménye

- A folyamatosság
- Egyetemesség és gyakorlatiság

Jegyzetek:
- Felhasznált művek
- Idézetek
- A magyar nyelvű szakirodalom
teljes tartalomjegyzék
Személyek, testületek
létrehozó/szerző Kálmán László, szerkesztő, Nemes Károly, szerző (1930−2012)
kiadó Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum
közreműködő Szendrői György, felelős vezető
Tér- és időbeli vonatkozás
kiadás/létrehozás helye Budapest
térbeli vonatkozás Magyarország, Budapest
az eredeti tárgy földrajzi fekvése Budapest
létrehozás dátuma 1983-01-01
Jellemzők
hordozó papír
méret 299 p.
méret 20 cm
formátum pdf
Jogi információk
jogtulajdonos Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum
hozzáférési jogok Fizetős hozzáférés
Forrás, azonosítók
forrás Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum
azonosító ISSN 0428-3805