Kalazancius diákokkal a Szűzanya előtt

kép
minősített tartalom

Kalazancius Szűz Mária előtt diákokkal, rézmetszet. Johann Ernst Mansfeld (1739-1796) alkotása, Kalazancius szentté avatására. Jelzése: „J. E. Mansfeld fec[it] Viennae”. Felirata: „S. Iosephus Calasanctius a Matre Dei Scholarum Piarum Fundator Sanctorum fastis solemniter adscriptus a SSmo D[omi]no N[ost]ro Clemente XIII. P. M. die 16. Julij 1767.”. A római Sebastiano Conca (kat. 1.6), majd a bécsi Felix Ivo Leicher (kat. 1.9) az 1760-as években új képtípust terjesztettek el Kalazancius ikonográfiájában. Ezeken a képeken egy földi és egy mennyei szféra jelenik meg, alul a rendalapító egész alakos portréja látható diákok körében, míg a képmező felső részében Szűz Mária trónol a felhőkön a gyermek Jézussal. Johann Ernst Mansfeld (1739–1796) metszete is alapvetően ehhez a képtípushoz tartozik, ám önálló invencióval van dolgunk. A kép közepén a rendalapító féltérdre ereszkedő alakja látható, amint baljával átkarol egy papirost tartó gyermeket, jobb kezét pedig alázatosan mellére helyezi. Tőlük jobbra háromfős, könyveket bogarászó gyermekcsoport helyezkedik el. A metszet imádság közben ábrázolja a fodros gallérú ifjakat. A diákokkal szemben ülő puttó baljában a rendi szabályzatokat, a konstitúciókat és egy liliomot, a tisztaság, a szerzetesi tisztasági fogadalom jelképét tartja. Kalazancius átszellemülten a felhőkön megjelenő Madonnára szegezi tekintetét, a theatrum sacrumként ábrázolt mennyei látomás Conca római oltárképéhez hasonlóan itt is egy kápolnában, oltárarchitektúra előtt jelenik meg. A Szűzanya mellett a gyermek Jézus mosolyogva áldásra emeli jobb kezét. Körülöttük szárnyas angyalkák és puttófejek röpködnek. Mansfeld alkotása nyomán számos hasonló metszet készült. Ezt másolta a pozsonyi Weinmann János (MÉSZÁROS–KOLTAI, A 37), a prágai Johann és Mathäus Baltzer (a háttér és a mellékalakok elhagyásával; MÉSZÁROS–KOLTAI, A 34), és ez alapján készült a 19. század elején Dániel Benedek (Benedictus a Sanctissima Trinitae, 1734–1812; 2015.205.1.P.) piarista nagyobb méretű fogadalmi képe (MÉSZÁROS–KOLTAI, A 54) is. Mansfeld metszete szolgált előképül a veszprémi piarista rendház külső homlokzatának freskójához (MÉSZÁROS–KOLTAI, B 37) és 19. századi oltárképéhez (MÉSZÁROS–KOLTAI, B 65), a jezsuitáktól átvett trencséni templom Kalazancius festményéhez (MÉSZÁROS–KOLTAI, B 43), a pálosoktól átvett sátoraljaújhelyi piarista templom 1797-ben készült oltárképéhez (MÉSZÁROS–KOLTAI, A 46), illetve ahhoz a tatai festményhez is, amely az Esterházy gyerekek körében ábrázolta a szent rendalapítót (MÉSZÁROS–KOLTAI, B 38; lappang). Johann Ernst Mansfeld ugyanekkor két másik szentképet is készített Kalazanci Szent Józsefről. Az egyiken a szent keresztvetésre tanít egy kisdiákot, a másikon pedig a Konstitúciókat írja (MÉSZÁROS–KOLTAI, A 39; A 43).

Copperplate engraving of Saint Joseph Calasanz with his students, while the Virgin Mary is above them with the Child Jesus. This kind of images show an earthly and a heavenly sphere with the figure of the order founder surrounded with students, and the Virgin Mary on clouds holding the Child Jesus.

Cím(ek), nyelv
nyelv latin
nyelv magyar
nyelv angol
Tárgy, tartalom, célközönség
tárgy metszet
tárgy rézmetszet
tárgy piarista
célközönség általános
Személyek, testületek
létrehozó/szerző Johann Ernst Mansfeld
Tér- és időbeli vonatkozás
térbeli vonatkozás Bécs
térbeli vonatkozás Wien
az eredeti tárgy földrajzi fekvése Budapest
időbeli vonatkozás 1767
Jellemzők
hordozó papír
méret 14,5 x 8,5 cm
formátum jpeg
Jogi információk
jogtulajdonos Piarista Rend Magyar Tartománya
hozzáférési jogok Kutatási engedéllyel hozzáférhető
Forrás, azonosítók
forrás Piarista Múzeum
leltári szám/regisztrációs szám 2015.185.1.P